Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

A vállalkozók 8 legnagyobb kihívása

A mai nap egy olyan dologról lesz szó, ami az összes vállalkozót érinti. Most leírom neked, mi a vállalkozók 8 legnagyobb kihívása.

Nem csak Magyarországra vonatkoztattam le, hanem megnéztem több országban is, hogy ott általában a vállalkozók mikkel küszködnek.

1. Csapatépítés

A csapatépítés az az egyik leges-legnagyobb kihívása a vállalkozóknak, mivel a csapatépítést tanulni kell. Nem olyan egyszerű embereket összeválogatni, nem olyan egyszerű embereket úgy összeválogatni, hogy ők a leghatékonyabban tudjanak dolgozni.

Viszont ami igazából nehéz, az igazából az embereket összeválogatni, és megtalálni őket. Ez általában egy felméréssel kezdődik. Megnézzük azt, hogy mire van szükségünk, hogy mit akarunk ledelegálni és akkor arra keresünk embereket különböző csatornákon, különböző médiákon keresztül. Majd pedig alkalmazzuk őket, amire ugye megint megannyi több tucat lehetőség és megoldás van, hogy hogyan lehet őket alkalmazni.

Ami mégis majdnem a legfontosabb az az, hogy a legjobbakat kiválasztani, és itt a hangsúly a legjobbakon van. Mert hiába van nekünk meg az összes pozícióra, amit le akarunk delegálni egy-egy emberünk. Ha nem vagyunk benne biztosak, hogy a legjobbak, akkor bizony a vállalkozásunk kárára is mehet ez a dolog. Pont ezért ez az egyik legnagyobb kihívása a vállalkozóknak világszerte.

Ezeket az embereket megtalálni, akik tényleg benne vannak a vállalkozásépítésben veled. Akik ismerik és tisztelik a cégedet és lélekkel-szívvel benne vannak abban, hogy a te vállalkozásodat felfejlesszék, veled együtt és a MI szót használják.

Mindezek mellett persze az önfejlesztés számukra folyamatos, és ők is jobbá és jobbá akarnak válni a te vállalkozásodon belül. Ezeket az embereket megtalálni nagyon nehéz, de ezek az emberek viszont kincs, ha ilyen embereket találunk. Akkor bizony őket bőségesen meg is kell fizetni érte.

KÉRD az AJÁNDÉK önfejlesztő eBook-ot INGYEN most:

2. Delegáció

A vállalkozók második kihívása a delegáció. A delegáció alatt nem a csapatépítést értetünk nyilvánvalóan, hanem rengeteg embernek és közte nekem is nagy problémám volt a delegációval. Ami annyit jelent, hogy ha mondjuk friss vállalkozó vagy, van 20-30 feladatkör, amit eddig te csináltál.

Ahogy egyre nő a vállalkozás, annál kevesebb időd marad ezekre a tevékenységekre. Ezek ledelegálható tevékenységek, mint pl. a könyvelés, a weboldalfejlesztés, a vevőszerzés, a reklamációk fogadása stb. Iparágnak megfelelően rengeteg fajta és ledelegálható dologról van itt szó.

Ami igazán nehéz a delegációban: arra a pontra eljutni, hogy megértsük, hogy nem mindent nekünk kell csinálni a vállalkozásunkon belül. Majd amikor ezt megértettük, akkor jön a nehéz része. Megértettük, meg is van rá az ember és átadni a felelősséget annak a másik embernek. Átadni az irányítást annak a másik embernek, ez az igazán nehéz.

Akármilyen őrülten is hangzik én először a takarítással próbáltam a delegációt gyakorolni. Igen ezt is gyakorolni kell ugyanúgy, mint minden mást, ami egy sikeres vállalkozáshoz kell minden más ilyen képességet.

Bizony nekem a takarítást is rettentő nehezemre esett ledelegálni. S, habár hetente 4 órával kezdtünk, de nagyon nehéz pillanatok voltak. Főleg az elején, amikor otthon is voltam és valaki más takarított az én lakásomban az bizony nekem egy rettentő kellemetlen, nyomasztó érzés volt.

Most csak a takarításról van szó. Elképzelheted, amikor a kis vállalkozásodról van szó, az édes drága gyermekedről úgymond, akit évekig pátyolgattál és építgettél. Amikor erről van szó és ezen belül fontos dolgokat kell ledelegálni az még ennél is nehezebb. De ezeken mind át kell esni. Nem egyszerre bele kell ugrani a mélyvízbe, hanem ezt a képességet szépen, lassan kell kiépíteni.

3. Egyedüllét

A harmadik kihívása egy vállalkozónak az egyedüllét. Rettentő sok vállalkozó küszködik ezzel. Én is sok vállalkozóval találkozom, akik arról panaszkodnak, hogy nagyon kevés a környezetükben az az ember, akik vállalkozói észjárással rendelkeznek. Ezért nem is nagyon tudják kivel megbeszélni a vállalkozásukat.

Erre egy üzleti coach pl. egy rettentő jó eszköz. Mivel az üzleti coach nem csak ért hozzá, hanem van tapasztalata is és akkor áll a rendelkezésedre, amikor te épp azt akarod, illetve, amikor a te vállalkozásod azt megkívánja.

Az egyedüllétnek egy olyan visszaütője van, hogy ha nincs a környezetben egy olyan ember, akivel, nemcsak együtt tudsz dolgozni, hanem tudsz egyáltalán beszélgetni. Hogy figyelj, ez az ötlet, meg ez az ötlet, mit szólsz hozzá és akkor pozitívan áll hozzá, és optimista, vállalkozást építetek közösen.

Ha nincsenek ilyen emberek a környezetedben, akkor azt tudom tanácsolni, hogy a lehető leghamarabb szerezzél be magad köré ilyen embereket. Főleg, ha a vállalkozásépítés elején vagy, akkor az ember nagyon gyakran meg szokta magát kérdőjelezni, hogy biztos, hogy ezt akarom, biztos jó irányba vagyok.

Az elején az ember még nem biztos a dolgában. Ez nem egy rossz dolog, hanem ez egy sima emberi tulajdonság, hogy amikor elkezdünk valami olyat, amit még soha az életben nem csináltunk és nem vagyunk biztosak a kimenetelében, akkor kicsit bizonytalanok vagyunk és hajlamosak vagyunk arra is, hogy megkérdőjelezzük magunkat, a tehetségünket, a képességeinket.

Ha olyan emberekkel vagy körülvéve, akik téged visszafognak, nem értenek meg, nem vállalkozói gondolkodással rendelkeznek, akkor egy-egy mondat is elég ahhoz, hogy téged visszafordítsanak, lebeszéljenek róla és teljes mértékben elbátortalanítsanak a céljaidtól.

4. Vevőszerzés

A következő nagy kihívása minden vállalkozónak a vevőszerzés. A vevőszerzés csak akkor probléma, ha nincs jó terméked, illetve ha nem tudod mi az a marketing. Marketing alatt nem csak a reklámot értjük, hanem a tudástárat a knowhow-t is hogy hol találod meg a vevőidet, hol, milyen médián keresztül, hogyan szólítsd meg őket.

Persze a pénzbefektetés a marketing téren egy hatalmas nagy probléma, hogy a vállalkozó nem hajlandó pénzt befektetni a brandingbe, a márkaépítésbe corporate image-be, abba hogy reklámozza magát, abba, hogy legyen egy tök professzionális weboldala, stb.

Ezáltal a vevőszerzésnek az esélye illetve a hatékonysága is nagyban lecsökken. Ez is egy nagy kihívása a legtöbb vállalkoznak, hogy hogyan szerezzenek vevőt gyorsan, hatékonyan és biztosan.

5. Adózás

a vállalkozók 8 kihívása: adózás

A vállalkozók ötödik kihívása az adózás. Bizony, ha nem gazdasági szakon végeztél, akkor gondok vannak. Még olyan alap dolgokkal is, hogy megértsük, hogy mi az az ÁFA, a jövedelemadó, TB, hogyan számoljuk ki, mikor kell fizetni, meddig kell fizetni, természetesen itt mindenképpen egy jó adótanácsadó keresése elengedhetetlen.

Viszont az adótanácsadó az még nem fog helyetted mindent elvégezni, ahogy a könyvelő sem. Ahhoz, hogy ki tudd számolni az áradat, a költségvetésedet, a kiadásaidat, hogy mennyi pénz mehet ide, oda, jobbra, balra, tisztában kell lenni az országban az adózási törvényekkel, az adózási előírásokkal.

Az egész bonyolult, az elején nekem bonyolult volt, még úgy is, hogy nemcsak közgazdaságtani középiskolát végeztem, hanem gazdasági egyetemet végeztem és volt egy nagyon erős alapom. Ennek ellenére, amikor az első vállalkozást megnyitottuk, elkezdtük, akkor én kaptam a gazdasági kamarától egy jó vaskos könyvet.

Egy hétbe került, amíg azt teljesen átböngésztem. Kiírtam fontos dolgokat, memorizáltam, megtanultam, átelemeztem, átértékeltem, és amíg igazából megértettem az talán több hétig is eltartott. Pont ezért a vállalkozók egyik legnagyobb kihívása az adózás is.

KÉRD az AJÁNDÉK önfejlesztő eBook-ot INGYEN most:

6. Döntéshozatal

A vállalkozók hatodik kihívása a döntéshozatal. Ez az egyik kedvenc pontom, mert ezzel kapcsolatban nekem rettentő sok áttörésem volt az elmúlt években.

Ugyanúgy, mint sokan mások Magyarországon nőttem fel, oda jártam általános iskolába, ahol megmondták, hogy mit csináljak. Oda jártam középiskolába, ahol a tanáraim és a kollégiumban a kollégiumvezetők megmondták, hogy mit csináljak.

Majd amikor kikerültem az egyetemre ott a professzorok megmondták mi az elvárás, megmondták, hogy mit csináljak. Aztán rögtön egy hónappal a diplomázásom után rögtön el is kezdtem a pályafutásom az első munkahelyemen. A beszerzési osztályon egy irodában, ahol volt egy főnököm és ő megmondta, hogy mikor mit csináljak. Ha valamit hibáztam, akkor nem nekem kellett elvinni a balhét, hanem szóltam a főnökömnek, hogy figyi ezt, meg ezt csináltam most akkor mit csináljak.

Ő pedig megmondta nekem, hogy mit csináljak, tehát ott is megmondták, hogy mit csináljak. Majd a második munkahelyemen ez ugyanúgy folytatódott, ott már az eladáson voltam, ott is ugyanúgy volt főnököm, ott is megmondták, hogy mit csináljak.

Majd hirtelen, amikor felmondtam és elkezdtük az első vállalkozásunkat ott álltam anélkül, hogy nekem akárki is megmondja, hogy én most mit csináljak.

Annyira megijedtem. Ez annyira rossz érzés volt nekem, mert rá kellett döbbenjek, hogy a vállalkozásba nekem kell megmondani, hogy mit csináljak. Úgyhogy az őrült, mint aki letépte láncát elkezdtem tanulni és dolgozni és fejlődni, mert annyira megijedtem, hogy nincs senki sem a hátam mögött az ostorral, hogy most csináld ezt… csináld ezt.

Nekem kellett megmondani, hogy apait, anyait bele adtam abba, hogy sikerre vigyem a vállalkozást, mert féltem annyira attól, hogy kudarcot fogok vallani. Bizony a döntéshozatal, hogy jobbra menjünk, vagy balra menjünk rettentően nehéz és ez egyik legnagyobb kihívása vállalkozói életnek.

Akár legyen az kis gond, vagy kis döntés, akár legyen, az millió nagyságú döntés a vállalkozó egyedül van. A döntéshozatalt gyakorolni kell, és olyan perspektívából kell megközelíteni, hogy akkor is döntést kell hozni, ha nem vagyunk abban biztosak, hogy mi lesz az eredmény és mi lesz a végkimenetel.

Csak bízni kell abban, hogy ha el is hibázzuk, ha kudarcot is vallunk tanulni fogunk belőle legjobb esetben, természetesen.

7. Időgazdálkodás

időgazdálkodás

De térjünk is rá a vállalkozók következő kihívására, időmenedzsmentre. Mert ugye mindenkinek 24 órája van egy napban. Ezt Te hogyan osztod be?

Az időgazdálkodás való igaz egy tudomány és régebben szoktam is erről webináriumokat tartani. A vállalkozóknak az egy nagyon nagy kihívás, hogy hogyan osszák be az idejüket.

Mivel sokszor lehet hallani, főleg sikeres emberektől, hogy a vállalkozásodnak az első 3-5 évében úgymond belepusztulsz a munkába.

Ez igaz is, meg nem is igaz. Igaz, mert a vállalkozás elején való igaz, hogy sokkal többet kell dolgozni. Egy rendszert építesz ki és rettentő sok tanulással jár. Főleg, ha előtte nem volt vállalkozásod. Utána egy picit könnyebb lesz, hogy az alapok már megvannak, és onnantól fogva már egy picit könnyebben fogod venni az akadályokat.

S, habár olyan nagy emberek mondják, hogy Elon Musk, amikor elkezdte a vállalkozást akkor 130-140 órákat dolgozott hetente.

Szerintem ez teljesen irreális, és szükségtelen. A vállalkozásépítés nem arról szól, hogy burnout-ot kapsz és halálra dolgozod magad, és nem tiszteled a tested, nem tiszteled a lelked. A vállalkozásépítés az arról szól, hogy okosan, szépen, fegyelmezetten, lépésről-lépésre, babalépésekben kiépítesz évek alatt egy vállalkozást.

Akármilyen szenvedélyes is vagy a vállalkozásod iránt, én pl. nagyon-nagy szenvedéllyel viseltetek az én vállalkozásom iránt, ami azt jelenti, hogy amikor dolgozom a vállalkozásomon az nekem tényleg nem munka, hanem azt én rettentően élvezem. Persze összehasonlítva azzal, ahol voltam előtte több, mint 3 évet dolgoztam más cégeknél ahhoz képest ez nekem maga a mennyország.

Mert én, amikor alkalmazott voltam, főleg az utolsó munkahelyemen úgy mentem minden nap dolgozni, mint akinek a hátát verik. Annyira gyűlöltem ott ülni abban a székben és azzal foglalkozni, ami engem semmilyen szinten sem mozgat meg.

Most egy kicsit elkanyarodtam, tehát szerintem kanyarodjunk is vissza az időgazdálkodáshoz :), és ahhoz a tényhez, hogy akármennyire is szenvedélyes vagy a vállalkozásodért, akármennyire is hiszed azt, hogy neked 140-150 órákat kell berakni hetente az első pár évben a vállalkozásodba csak, hogy sikeres legyél ez nem igaz, ez egy tévhit.

Ez is a vállalkozóknak a 8 legnagyobb kihívásához tartozik, pont, ezért mert sok ember azt hiszi, hogy bele kell pusztulnia, mert hogyha nem reggel 5-től éjfélig dolgozik, akkor ő nem is lesz sikeres. Ugyanúgy hogyha reggel 8-tól délután 5-ig, 6-ig dolgozol a vállalkozásodon és utána pihensz, az még hatékonyabbá tesz téged másnap, mivel egy pihent energetikus testtel és aggyal, sokkal több mindent lehet elérni.

De persze ez csak az egyik fele az egyenletnek, a másik fele az egyenletnek az pedig az, hogy tudni kell időgazdálkodással beosztani azt a 8-tól 5-ig tartó idődet, hogy végül is azon bukik meg áll az egész, hogy 8-től 5-ig te mit csinálsz.

Tehát 2 órát fönn vagy Facebookon, 3 órás ebédszüneteket tartasz, igazából itt vagy óránként 5x lecsekkolod az e-mailjeidet, olyan dolgokat csinálsz ez a pareto principle 80/20, olyan dolgokat csinálsz, ami az eredményeid 20%-át adják ki és az igazán fontos dolgokkal pedig nem foglalkozol. Ilyenekre kell gondolni, amikor az időgazdálkodásról beszélünk, nem olyanokra, hogy én most naponta 16 órát dolgozok két éven keresztül.

KÉRD az AJÁNDÉK önfejlesztő eBook-ot INGYEN most:

Ezért rettentő sok könyv, sok rendszer, stratégiai kérdőív, rettentő sok coach is foglalkozik ezzel. Ezt nagyon tudom az összes vállalkozónak ajánlani. Legyél kisvállalkozó, vagy középvállalkozó, az időgazdálkodásra nagyon-nagyon menj rá, mert éveket lehet megspórolni csak azzal, hogy hatékonyabban tudsz dolgozni. Esetleg dolgokat le tudsz automatizálni, le tudsz delegálni olyan dolgokat, amiket nem feltétlen neked kell, elvégezni stb.

8. Know-How

Na, de térjünk is rá akkor az utolsó pontunkra, a vállalkozók legnagyobb kihívásai közül. Ami a knowhow, a tudástár. Nem tudom mi a következő lépés, nem tudom, hogy hogyan lehetne, nem tudom, hogy hogyan kéne, nem tudom, hogy hogyan kéne ezt megoldani, hezitálás=tétlenség.

Ha nem tudjuk, akkor a bizonytalanságot okoz, ergo, tehát az tétlenséghez vezet. Megoldás, könyvek, biznisz hanganyagok, mentorok, coach-ok, más sikeres vállalkozókkal való ismerkedés, networking, akár még pénzzel is, klubtagság, kluboknak legyél tagja, olvass utána interneten, hogy ki hogyan csinálja.

Viszont a know-how az maga a vállalkozásépítés. Ezt rengeteg helyen figyelem meg, hogy sokan nekiállnak vállalkozást építeni és van egy tök jó termékük és minden be is van járatva. A beszerzési csatorna, az eladási csatornák már fel vannak építve ő is már megvan, esetleg már van 1-2 alkalmazottja is és akkor egy idő után, bumm, megáll, annyi, kész, vége.

Beáll neki egy rutin, hogy ezt én így csinálom mindig, meg ezt én úgy csinálom mindig, ez a szállítóm ez a vevőm, egy évbe keres egy új vevőt, azt is véletlenül találja meg és akkor ennyi. Akkor nem tudja, hogy miért nincs pénz, hogy miért nem fejlődik a vállalkozás és gyerekek, ez mind pont, hogy erre az egyik legnagyobb vállalkozói kihívásra vezethető vissza, ami pedig a knowhow.

Ez olyan egyszerű, mint az 1 x 1. Hogy akarunk eljutni az „A” pontból a „B” pontba. Először meg kell határozni, hogy hol vagyunk, mi az „A” pont, aztán meg kell határozni, hogy mi a „B” pont. Hova akarunk eljutni, mennyit akarunk eladni, miből, mi a víziónk mi a mission statement, miről szól a mi vállalkozásunk, aztán akkor megnézni, hogy a két pontot mi köti össze, mik azok a tevékenységek, amiket el kell végezni.

Ha meg nem tudjuk, mert a legtöbben nem tudják mik azok a tevékenységek, amit az „A” és „B” pont között el kell végezni, akkor meg elmehetünk a könyvtárba, megvehetjük a könyveket, felfogadhatunk egy mentort, fizethetünk egy coach-ot, beszélhetünk sikeres vállalkozókkal, ismerkedhetünk networking estéken és tessék megszerezni a knowhow-t, hogy az „A” pontból hogyan jutunk el a „B” pontba. Ez tényleg egy esszenciális része a vállalkozásépítésnek.

Számomra is hihetetlen, hogy mennyi vállalkozó iszonyat jó termékkel, iszonyat jó munkamorállal egy nagyon-nagyon jó cég és nem fejlődik, mert nincsen meg a knowhow, a tudástár.

Nem tudja mi a következő lépés.

Nem tudja, hogy hogyan lehetne jobb terméket, magasabb márka ismertséget, új vevőket, olcsóbb beszerzési árakat, hogy hogyan lehet ezeket mind kialakítani.

Ezek voltak tehát a vállalkozói élet 8 leggyakoribb kihívása. Ha ezeket jól kezeled, már jó úton haladsz.

Csatolakozz a Facebook oldalunkhoz:

Ajándék önfejlesztő eBook

KÉRD az AJÁNDÉK önfejlesztő eBook sorozatot INGYEN most:

Évek alatt összegyűjtött abszolút hihetetlen tippekkel és trükkökkel az önfejlesztés területéről, melyekkel garantáltan maradandó változást érsz el életedben. FOGADD NAGY SZERETETTEL.

Andrade Anita

A szerző

Andrade G. ANITA
Önfejlesztő tréner és EREDMÉNY COACH

További részletek >>

© Copyright  2020-2022   |   Andrade Anita by SikerGuru    |   Adatkezelési szabályzat    |   Általános felhasználási feltételek 
 Minden jog fenntartva   |   Email: anita@siker.guru