Hogyan delegáljunk hatékonyan és miért?
Nem. Nem. Nem fogom a már elcsépelt mondattal traktálni drága olvasóim, hogy „Az ember arra ér rá, amire akar.” – Habár ez nagyon is igaz, viszont ez a mondat már olyan közhely, hogy legtöbbünk meg sem érti. Tehát épp ezért közelítsük meg az elfoglaltság kérdését máshonnan.
Ha valaki elfoglalt, az még koránt sem jelenti azt, hogy hatékony. Ha valaki elfoglalt, az még koránt sem jelenti azt, hogy a megfelelő dolgokkal van elfoglalva. Ha valaki elfoglalt, akkor az nagyon sok esetben jelenti azt, hogy pocsékolja az idejét felesleges dolgokra. Mit értünk ez alatt? Amikor lefoglalja magát az ember csak azért, hogy a tényleg fontos, de kényelmetlen dolgokhoz már ne érjen oda. Mindent csinál csak azt nem, amit kéne. A pareto-elv itt nagyon jól kivehető.
Figyelj! 20%-a a tetteidnek adja 80%-át az eredményeidnek. Melyik ez a 20%? Ha üzlet ember vagy, akkor a mosogatás, takarítás, bevásárlás valószínűleg nem tartozik ide. Ezzel szemben az ügyfelekkel való ebéd vagy csak telefonálás igen. A legtöbb ember sajnos nem a fontos 20%-ra koncentrál, amely majd eredményeket produkál, hanem a másik 80% haszontalan dolgokat csinálja egész nap és épp ezért nem ér rá és elfoglalt egész nap.
Kifogásként használja sikertelenségére. „Hát nézd meg, hogy csinálhatnám, nem érek rá az ügyfelekkel is foglalkozni. Mi vagyok én?” Delegálj és ne vesztegesd az időd olyan dolgokra, amik nem hoznak eredményeket! Felejtsd el a 80%-t és koncentrálj a fontos 20%-ra!
Azonosítsd be azokat a tevékenységeket az életedben, üzletedben, amik a legtöbb eredményt hozzák és koncentrálj rájuk minden nap. Kérdezd meg magadtól:
„Eredményes vagyok vagy csak lefoglalom magam?”
„20%-t csinálom vagy a 80%-t?”
Egy másik óriási nagy közhely a következő mondat:
“Ha jól akarod, akkor mindig neked kell megcsinálni.”
– ez a kijelentés egy egyszerű tévhit, de nagyon elterjedt. Ezen át kell lendülnünk ahhoz, hogy sikeresek legyünk. Te nem tudsz mindent megcsinálni és ha megpróbálod, akkor soha nem jutsz egyről a kettőre.
Tim Ferris „4 órás munkahét” című könyve nagy inspiráció volt számomra ezzel kapcsolatban. Mindenkinek tudom ajánlani a könyvet, aki delegációs problémákkal küzködik. Delegálni kötelező, ehhez nem fér kétség.
Ne próbálj meg minden te csinálni. Nem fog menni. Nem mindenki azért dolgozik, hogy meggazdagodjon. Találj nálad okosabb embereket és delegálj.
Ne parancsolgass, hanem inkább irányíts. Mit jelent ez? Ha szeretsz parancsokat osztogatni és megmondani az embereknek hogy ki, mit csináljon, akkor nem tudsz delegálni. Az irányítás mindössze annyit jelent, hogy megmutatod a helyes irányt, majd rábízod a teljes kivitelezést. Ha hibázik, ne légy túl szigorú, mert egyrészt megölöd a kreativitását, másrészt ha folyamatosan hibázik, még mindig elbocsájthatod az illetőt.
Senki sem gazdagodott meg saját ereje által. Szükséged lesz emberekre, akik támogatnak, segítenek téged az utadon. Éppen ezért minél korábban megtanulsz delegálni, annál könnyebb lesz az új szokást kialakítanod.
Számomra az első, hatalmas nagy megpróbáltatás az a takarítás delegálása volt. Nem kell rögtön az egész céged és életed ledelegálnod valakinek – bébi lépések kérem szépen! Tehát az elején nagyon sokat szenvedtem. Soha nem voltam megelégedve. A hatodik ember végül majdnem mindenben megfelelt. Hozzászoktattam magam szépen lassan a delegáláshoz.