A mai rohanó világban, ahol már minden anyagias és a pénz körül forog, néha meg kell állni és megkérdezni: Mindent megteszek annak érdekében, hogy sikeresen működjön a cégem? Nem a cashflow-ról, haszonról, bevételről, kiadásról van szó. Nem is beruházásról, költségvetésről és üzleti tervről. Arról van szó, hogyan motiváljuk az alkalmazottakat.
Én a cégen embereket értek. Mert mi is egy cég, ha nem emberek sokasága? Egy cég nem a megvásárolt számítógépektől, nem is a fehér falaktól vagy a legkorszerűbb megvilágítástól cég. A cég az emberektől lesz működőképes. A cég egy élő egység.
Gyakran megkérdezzük magunk, hogy vajon mit tehetünk azért, hogy cégünk gördülékenyebben fusson? Koránt sem új software beruházásokra, új termékekre vagy marketing stratégiákra gondolunk.
Mit tehetünk annak érdekében, hogy az emberek a cégen belül boldogabbak és elégedettebbek legyenek?
Boldogabb munkatársakkal jobb együtt dolgozni, nemigaz? Komolyabban veszik a munkát, örömmel csinálják, így a termelés is megnő, a cég sikeresebb lesz. Nem beszélve arról, hogy elégedettebb emberek nem stresszelnek annyit. Nyugodtabbak, így kreativitásuk is megnő, amely elengedhetetlen kellék ahhoz, hogy versenyképesek maradjuk a mai rohamosan fejlődő, innovatív világában. De, ami a legfontosabb, hogy egy motivált, elégedett munkatárs jobban megnyílik a vezetőség felé és néha fantasztikus ötletekkel gazdagítja a cég kultúrát.
Rengeteg tanulmány folytattak, melyek bizonyították, hogy elégedett alkalmazottak körében drasztikusan lecsökkent a betegszabadság is. Nem akartak otthon maradni, szerették a munkájukat. Miért? Mert értelmet láttak benn és rengeteg dicséretet és elismerést kaptak munkájukért. Miért? Mert kiváló vezetőség pontosan tudta, hogyan motiválják csapattársaikat.
Nem kell mást tennünk csak nézzük meg a világhírű Google cég hogy bánik alkalmazottjaival. Flexibilis munkaidő, egészséges ételek, sportolási lehetőség a munkahelyen és folyamatos motiváció mellett még sok sok előnnyel jár Google alkalmazottnak lenni.
„Amikor alkalmazottjaid örömmel mennek munkába, tudod, hogy sikeres céget vezetsz.”
– Anita Andrade
Épp ezért összegyűjtöttem 9 nagyon jó pontot, melyet már most elkezdhetsz bevezetni cég kultúrádba azért, hogy holnaptól elégedettebb munkatársakkal dolgozz együtt. Szerencsére korántsem olyan nehéz egy motivált csapatot fenntartani, mint sokan azt gondolnák. Lássuk hát, hogyan motiváljuk alkalmazottaink:
#1. A legfontosabb szó: „MI”
Akármikor beszélsz azzal a személlyel, aki a vállalatodban dolgozik, előadást tartasz, levelet fogalmazol vagy csak telefonon beszélsz, soha de soha ne felejtsd el a „mi” szót használni. Hisz a vállalkozásod nem csak belőled áll, hanem az alkalmazottjaid a munkatársaid és embertársaid azok, akik miatt életben van a céged.
Ők alkotják a magvát és ők tartják életben az üzleted. Éreztesd velük, hogy ők is a céged részei, méghozzá elengedhetetlen hozzátevők. Mi megcsináljuk. Mi megcsináltuk. Nekünk együtt sikerülni fog! Mi vagyok a legjobbak! Mi vagyunk európai szinten a legkitűnőbbek. Fényes jövő áll előttünk. Ez a cég csak nyerteseket alkalmaz, így mi mind nyertesek vagyunk. Büszke vagyok rátok, mert a mi cégünk nagyon szépen fejlődik. Fontos, hogy a jövőben közös erővel egy nagyobb, erősebb céget hozzunk létre, hogy egy biztos jövőt tudjuk biztosítani gyermekeinknek.
Apropó itt meg is jegyezném egy ragyogó, csodálatos TIPP: Mi a legmotiválóbb dolog egy apa vagy egy anya életében? Mi az az egyetlen egy dolog, amiért bármit képes lenne megtenni? Így van! A gyermeke. Behozni a közös vízióba gyermekeink biztonságát és boldogságát egy másik nagyon motiváló taktika. Egyetértünk?
#2. Mutass példát
A példamutatás a mai napig az egyik leghatásosabb motivációs eszközök közé tartozik. Ha kimutatod a céged iránti szenvedélyt és izgatottságot. Ha jól kifejezed mennyire nagy céljaitok vannak és hova tart a cég, akkor motiválni fogod az alkalmazottakat is, hogy veled tartsanak a nagy utazásban. A jókedv nagyon ragályos. Kifejezetten ha munkáról van szó.
#3 Kínálj előrelépéshez lehetőséget
Semmi se motiválja jobban az embert, mint, ha tudja, pontosan miért dolgozik. Az emberek sokkal motiváltabbak és jobban is dolgoznak, ha tudják, ha van egy bizonyos cél, ami felé dolgoznak. Ezzel mindenki így van. Nekem ez a kedvenc pontom. Egy szexi vízió, egy nagy ígéret, előléptetésre lehetőség, több pénz, több hatalom, több felelősség stb. Kinek mi.
Szemináriumok, tréningek felajánlása, ahol az alkalmazott ember érzi, hogy fontos a cégnek és fontos a cégnek, hogy fejlődjön, haladjon előre. Semmi sem teszi boldogabbá az embert, mint a fejlődés. Természetesen nemcsak a munkatárs profitál abból, hogy többet tud, jobb adottságokkal rendelkezik és folyamatosan fejlődik, hanem a cégnek is jócskán javára vállik, ha értékesebb alkalmazottai lesznek.
#4 Dícsérj hangosan, szídj négyszemközt
Warren Buffet a világ 10 leggazdagabb emberei közé tartozik. Több tucat céget birtokol, amik élére személyesen nevezi ki az üzletvezetőt. Egyik híres könyvében írt arról, hogyan motiváljuk az alkalmazottakat. Ebben a könyvben volt ez az aranyszabály is. Dicsérj hangosan, hogy mindenki hallja a cégbe de szidj és fegyelmezz négyszemközt. Nincs annál demotiválóbb, mint mindenki előtt megszégyenülni. Az alkalmazott elveszíti a munkaadó iránti tiszteletet (joggal) továbbá a munkakedve drasztikusan lezuhan.
Figyelem! A dicséret és a képmutatás között gyenge határvonal húzódik. Mindig amikor dicsérünk, ne felejtsük el megindokolni miért gondoljuk úgy. Például: „Nagyon tehetséges vagy Ádám, mert nagyon hamar és ügyesen összehoztad ezt a megbízást.”
#5 Éreztesd velük, hogy ők nagyon is számítanak
Minden ember szereti magát fontosnak érezni. Ha a munkáltató el tudja érni ezt az alkalmazottjával, akkor nyert ügye van. Onnantól fogva az alkalmazott akar jobban és erőteljesebben dolgozni, hisz számít a munkája és fontosnak találják közreműködését.
Éreztesd a munkatársaddal, hogy igenis számít, de nem csak a munkája, hanem az elméleti tudása és közreműködése is elengedhetetlen az üzlet sikeréhez. Ha ő nem lenne, nem menne olyan jól a cég, ahogy az megy. Továbbá éreznie kell, hogy nehezen lenne helyettesíthető, ha elmenne. Ezáltal az ember egy megbecsülést is érez, ami felbecsülhetetlen érték és nagy hatással van a személy magabiztosságágra is.
Egy magabiztosabb alkalmazott sokkal több mindenre képes és jobban szolgálja magát, a családját, a társadalmat és végezetül a saját cégedet is.
#6 Mutass érdeklődést
Néha lepd meg őket egy 5 csillagos reggelivel, mert megérdemlik. Soha de soha ne feledkezz el a születésnapjáról egyik munkatársadnak sem. Egy szál virág, pezsgőbontás, egy csokoládé esetleg egy boríték csodákra képes. Jobban fogják magukat érezni, nagyobbra becsülik magukat és biztonságban érzik magukat. De ami a legfontosabb, hogy közelebb érzik magukat az otthonhoz, hisz az európai ember élete nagyrészét bizony a munkahelyén tölti el.
Egy évben egyszer több, mint megérdemelt egy kis megemlékezés. A régi főnökömtől rengeteget tanultam. Olvasott ember volt, nem végzett habár egyetemet, de folyamatosan bújta a könyveket, hogy jobb vezető legyen. Nem parancsoló, hanem vezető. Néha elvitt minket egyenként étterembe úgymond ötleteket szerezni, fejlődni és jobban megismerni minket. Persze mindenki szkeptikusan fogadta a meghívást, de meg volt a hatása. Egy nagyon motivált és jó csapatot vezetett.
Épp ezért nagyon fontos, hogy őszinte érdeklődést mutass az alkalmazottjaid magán élete iránt is, hisz mint írtam, ez az életük. Miért kéne külön kezelni a privát és a véges életet? Tudj meg róluk a lehető legtöbbet és kövesd nyomon mi történik velük az életben. Milyen problémáik vannak és milyen örömökkel szembesülnek. Kérdezz rá nyugodtan személyes dolgaikra. El fogják mondani és azáltal jobban megbíznak benned.
#7 Kemény munkákért járó jutalom
Mindenkinek ismerős a jutalom fogalma és funkciója. Ha megjutalmazunk egy kutyát, gyermekeink, ismerőseink, barátaink, párunk és igen saját magunk is akkor miért ne jutalmaznánk a másik legfontosabb dolgot az életünkben? Saját alkalmazottaink?
Akár versenyt is csinálhatunk a cégen belül, de persze ezt nagyon okosan és ügyesen, hogy ne kerüljön sor konfliktusokra a verseny miatt. Év végén jutalmazd meg a legkiválóbb munkatársad, aki a legtöbbet adott el, legtöbbet varrt meg, legjobban dolgozott, legkedvesebb volt a többiekhez, legjobb munkamorállal rendelkezik. A „leg”-ek végeláthatatlanok.
Te döntsd el, hogy a saját vállalkozásodon belül mi az ami fontos és miért jár jutalom év végén. A jutalom nem marad el. Mindenki szeret egy olyan környezetben dolgozni, ahol van egy kis verseny és az emberek megmérettethetik magunkat mulatságos, nem leterhelő módon.
#8 Összeröffenések
Szervezhetsz nyugodtan többször is céges bulit, mint évente egyszer. Nem feltétlenül kell minden alkalommal valami méregdrága étterembe vinni munkatársaid. Egy egyszerű kedd esti teke (figyelem – hétvégén nem lesz sok munkatárs, aki megjelenne így ezeket ajánlatos mindig hét közben csinálni), de lehet akár pizzéria, fagyizó, mozi, közös játékeste stb.
Nem feltétlen a drága kiruccanások a legjobbak. A szocializáció, megismerni egymást közelebbről és együtt lenni nagyon jó hatással van a csapád dinamikára és csapatépítő hatása van, ami által a munkatársak sokkal jobban tudnak együtt dolgozni, motiváltabbak lesznek, a termelés felfelé ível.
#9 Segítőkészség
A segítőkészség Az egyik legfontosabb pontot hagytam a végére. A segítőkészség nemcsak motiválóan hat a munkatársakra hanem fellendíthet egy céget nagyon rövid időn belül. Kérdezd gyakran és kitartóan alkalmazottaid afelől, hogy miben van szükségük segítségedre. Légy mentor és válj vezetővé.
Ha tényleg valakinek segítségre lenne szüksége örülj, hogy az illető megnyílt előtted és ne tétovázz, azonnal rohanj a segítségére. Fontos, hogy folyamatosan hangsúlyozzuk, hogy a cég miattuk működik olyan jól, ahogy épp működik. Ne arasd le soha a babérokat. Tedd félre az egód és hagyd, hogy az alkalmazottak vigyék el a pálmát. Elvégre nélkülük sehol se lenne a vállalkozásod, nem igaz?
Ha a munkatársak tudják, hogy segítesz, akkor őszintébben fordulnak hozzád, hogyha baj van és megbíznak benned. Semmi se ér többet, mint ha a munkatársaid megbíznak benned. Ez szintén nemcsak motiváló, hanem a céged hamar vezető pozícióban találja magát a világpiacon.