A mai nap a vállalkozói sikerszokásokról, illetve sikertulajdonságokról lesz szó. Méghozzá elhoztam nektek 9 pontot, ami nagyon fontos ahhoz, hogy sikeres vállalkozás beindításához. Nézzük is meg, hogy mi ez a 9 pont.
1. Szenvedély kell a sikeres vállalkozás beindításához
Az első, a szenvedély. Azt mondják, hogy szenvedéllyel kell viseltessünk a vállalkozásunk iránt. Ezt rengeteg sikeres ember is mondja, de leginkább sikeres vállalkozók, akik ebben már nagy tapasztalattal rendelkeznek. De miért is kell nagy szenvedéllyel viseltessünk a vállalkozásunk iránt?
Ezt az ember olyan gyakran hallja, de úgy igazán elgondolkodtunk már, hogy miért kell, szenvedéllyel viseltessünk iránta? Az igazság az, hogy amíg nem kezded el az első vállalkozásodat addig igazából nem lehet megérteni, hogy ez miért így van, legalábbis nekem ez a véleményem.
Amikor én elkezdtem az első vállalkozásom, ami egy gyorsrandi cég volt, egyáltalán nem viseltettem semmiféle szenvedéllyel, és nem is sikerült. Még akkor sem értettem, hogy miért kéne szenvedélyesnek lennem. Majd elkezdtem online médiával foglalkozni és 3-4 hónapig csak tanultam, és blogbejegyzéseket írtam, majd a végén azt is feladtam, amikor nehézre fordult a dolog.
Majd elkezdtem egészséges életmóddal foglalkozni, hogy mikor, mit kell enni, mi kell inni, minek mennyi a glikémiás indexe, hogyan dolgozza fel a testünk az ételeket stb. Ezt is hónapokon keresztül csináltam és írtam jó pár blogbejegyzést is, egy idő után ezt is feladtam. Majd volt még NLP jóga, weboldalfejlesztés, weboldal-design. Mindegyikbe csak egy kicsit belekóstoltam, beleöltem hónapokat feleslegesen, de egy idő után föladtam őket.
Miért?
Mert nem viseltettem irántuk szenvedéllyel!
Majd amikor rátaláltam az igazi szenvedélyemre, ami számomra az önfejlesztés, nem adtam fel. Azt még a mai napig is csinálom, már évek óta.
Innen tudom, hogy ez a szenvedélyem, mivel akkor is, hogyha már fel akarnám adni esetleg, hogyha egy másik dologról lenne szó, mert mondjuk nehézre fordult a helyzet, vagy egy olyan probléma előtt állok, amit szinte lehetetlen megoldani – mégis a szenvedély az, ami engem segít átlendíteni a nehéz időszakokon és ugyanúgy folytatom tovább az üzletemnek a kiépítését.
Tehát, nagyon-nagyon fontos, ha vállalkozást választatok, akkor olyan dologgal foglalkozzon az a bizonyos vállalkozás, amit tényleg szerettek és szenvedéllyel viseltettek iránta. Pl. egy olyan ember, az egyik ismerősöm, abszolút nem ivott alkoholt, és ő mégis tequilát akart forgalmazni.
Hónapokba telt, amíg rájött, hogy ő nem azért nem tudja eladnia tequilát, mert rettentően rossz szakember és rossz eladó és nincs hozzá érzéke, hanem egyszerűen azért, mert nem érdekli a termék és nem fogyassza a terméket és nem viseltetik iránta szenvedéllyel.
2. Hallgass magadra
A következő pont, hogy hallgass magadra. Amikor eldöntöd, hogy vállalkozást akarsz csinálni, vagy mondjuk már a közepén vagy, akkor az ember még nagyon bizonytalan – persze itt is vannak kévetelek.
A többségnek fogalma nincsen arról, hogy mi a következő lépés, hogy pontosan hogyan tovább és kicsit bizonytalan állapotban vannak. Ilyenkor bejönnek az emberek a családtagok, a párod és legrosszabb esetben szülők, és próbálnak róla lebeszélni. Ne engedd meg nekik!
Általában két dolog miatt akarnak téged lebeszélni:
- Az egyik az, mert irigyek és ők nem el bátrak ahhoz, hogy megpróbálják, ezért téged is vissza akarnak tartani.
- A másik pedig az, hogy túlságosan szeretnek, téged tudják, hogyha vállalkozásban kezdesz és sikerre viszed, akkor minden meg fog változni. Te is és ezért az ő életük is meg fog ezáltal változni. Ezt ők nem akarják, mert változni senki sem szeret. Pont ezért, mindig hallgass magadra, hogyha Te hibázol, akkor csak magadat hibáztathatod. És tudod, hogy hibázni jó és szükséges, ha valamire is akarod vinni, igaz?
3. Tudd, mit csinálsz
A következő pont az a tudd azt, hogy mit csinálsz. Szenvedélyesnek lenni szuper, hallgatni magadra szuper, tudni tényleg, hogy hova akarsz eljutni, hogy milyen vállalkozást akarsz kialakítani, az nagyon-nagyon szuper.
Ha nem tudod, hogy mit csinálsz, ha nem edukálod magad, ha nem tanulsz, ha nem fejleszted magad, ha nem keresel mentorokat a te iparágadban – akkor hogyan akarsz eljutni „A” pontból a „B”-be?Inkább neki se állj…
Persze nem mindig tudjuk pontosan az utat. Igaz? Az alapokat mindig nagyon kell tudni. Általában ezt a tudást, iskolákban nem tanítják, de még az egyetemen se. Itt jön majd képbe az önfejlesztés hatalma és az edukáció ereje.
4. Használd az elmédet
A negyedik pont, hogy használd az elmédet. Az elméd, arra azt mondják olyan, mint egy izom. Tehát erős legyen, jól tudd használni, ahhoz viszont edzeni kell. Pont ezért minden nap használni kell. Mindenfajta technikákat be lehet itt vetni.
Akár még a keresztrejtvény-fejtés, egy ilyen egyszerű és örömteli időtöltés is nagyon-nagyon jó hatással van az agyra. Ide sorolhatnám még a nyelvtanulást, végül is akárminek a tanulását, könyvolvasás, vagy van ez a sudoku, amikor számokat kell beírogatni négyzetekbe, ezek mind-mind nagyon jó módjuk annak, hogy fejlesszük az elménket.
Mivel éles elmével, sokkal jobb döntéseket hozol, mivel egy éles elmével, sokkal jobban tudsz együtt dolgozni, pont ezért egy éles elmével nagyobb és sikeresebb vállalkozást is ki tudsz alakítani.
5. Reality check
Az ötödik pontban, inkább egy tévhitet szeretnék elhessegetni. Sokan azt gondolják, hogy nekik az első üzlet be fog jönni és sikerülni fog, és dőlni fog be a pénz.
Ám az igazság az, és ez az ötödik pontunk, hogy az első általában nem jön be. Nehogy azt higgyük, hogy egy ötletre van szükségünk, nem vagyunk mi Steve Jobs, igaz? Nehogy a nagy csodára várjunk, hogy ülünk a kanapén és csak ez az egy ötlet, és csak arra várjunk, olyan nincs, az nem létezik, nincs olyan, hogy egy ötlettel nagyot akasztunk. Ha van is, akkor az a 0,0001%, ami pedig általában nem mi vagyunk.
Mi átlagemberek vagyunk, nekünk nem egy nagy ötletre van szükségünk, hanem nekünk önfejlesztésre, munkára, rizikóvállalásra, felelősségvállalásra, és egyáltalán csak arra van szükségünk, hogy felemeljük a seggünket, és elkezdjük csinálni. Tettekre van szükségünk, nem ötletekre. Általában mindenkinek rengeteg ötlete van, de tettek, amik úgy igazából számítanak. Hagyjuk ezt az ötletelgetést. Ha van egy ötletünk, ami igazán tetszik, akkor egyszerűen csak induljunk el, és csináljuk, és majd út közben majd igazítunk, út közben majd kiderül, hogy tényleg azt akarjuk e csinálni, vagy sem. De tettek nélkül, gyerekek, semmi nem lehetséges. Igaz?
6. A munka üti a szerencsét
A következő pontunk az az, munka üti a szerencsét. Pacsi-pacsi. Nagyon sokan a szerencsére alapoznak, ez nagyon érdekes, persze jól jön a szerencse is, de azért hívják szerencsének, mert nem tudod, hogy mikor jön, és nem tudod irányítani. Viszont amit irányítani tudsz az Te vagy, az a Te tetteid, a Te cselekvésed, hogy Te mit csinálsz, és mikor csinálod. Igaz? Pl. ha otthon ülünk egész nap és a szerencsére várunk, vagy nagyon sokan a szerencsét okolják, hogy ó nekem nincs szerencsém, ami amúgy egy rettentő rossz megerősítés, ezt a mondatot ezt felejtsük el. Akkor általában nem nagyon történik semmi. Jó a szerencse, persze, de ne arra alapozzunk, hanem inkább – ismét ugyanoda lyukadtunk ki – a tettekre és a cselekedetekre.
7. Gyors meggazdagodás NINCS!
A hetedik pont az pedig az, hogy nagyon gyorsan, nagyon nagyot akasztani, csak ha van valami óriási dolog, ami tényleg nagyon sok embernek segít gyerekek, és jól fel tudod építeni, nagy tudás áll mögötte és igaz munka áll mögötte, akkor lehet úgymond „nagyot” akasztani, de semmiféleképen sem megy ez gyorsan.
Ezt én is nagyon sok embertől hallom, hogy ha most abba hagyom, a munkát pl. vagy most felmondok, akkor mit tudom én 1-2 hónap a felmondási idő és, akkor van olyan 3-4 hónapra elég pénzem, hogy én azt tudjam dotálni, tudjam finanszírozni. Akkor ebben a 3-4 hónapban én ki akarom alakítani az én kis vállalkozásomat, ahonnan aztán majd utána jön be a pénz, amiből minimum a költségeimet tudom majd fedezni.
Ez szép és jó elméletben, viszont gyakorlatban ez szinte soha nem működik. Miért? Ha csak nem kezdted már el a vállalkozásodat kiépíteni a főállású munkád mellett. Reggel hatkor elmész dolgozni és akkor este négyre haza érsz, eszel, lefürdesz, és este hattól éjfélig még a vállalkozásodon dolgozol. Plusz pénteken 2-3-kor már otthon vagy és akkor nekiállsz a vállalkozásodon dolgozni egészen vasárnap éjfélig.
Ha nem ezt csináltad előtte, ha nem előzte meg a felmondásod ez a folyamat, akkor rettentő kicsi esély van arra, hogy Te felmondasz ma és holnap elkezdesz hirtelen vállalkozást építeni, mindenfajta tudás és mindenfajta megelőző, felkészülő munka nélkül, akkor 3-4 hónap alatt nem hiszem, hogy ki tudsz alakítani magadnak egy jövedelmező, hasznot termelő vállalkozást.
Itt szintén kizárólag a kivételekről beszélünk. Igen, biztos, hogy vannak ilyenek, de 10 ezerből 1. Mert 3-4 hónap alatt nem lehet kiépíteni egyszerűen egy igaz jövedelmező vállalkozást. Ha csak nem valami illegális dologba mész bele, persze ez is lehetséges, mert rettentő sok ember csinál illegális dolgokat, viszont az megint nem hosszú távú.
Nem beszélve arról, hogy törvényellenes, és hogy valószínűleg másoknak okozol kárt vele. Ezt nagyon fontos tudni, hogy gyorsan nem lehet, és amikor tervezel vállalkozás-indítást, akkor ezeket mind-mind igenis figyelembe kell venni, az idővonaladba és az üzleti tervezetedbe.
8. Mi a “Miérted”?
A nyolcadik pont, az az, hogy találd meg a miértedet. Néha már azt gondolom, hogy ez egy lerágott csont, hogy őszinte legyek veletek. Én ezt először Tony Robbins-tól hallottam jó pár éve, ezt a miértet, és Ő mondta, hogy find your why, hogy miért. Neki volt még, amikor elkezdtem Tony Robbins-t tanulni, akkor az első stratégiai rendszer, amit megtanultam tőle az az OPA volt.
Az OPA rendszer, ami azt jelenti, hogy Outcome Purpose and Action. Ami lefordítva magyarra kb. annyit jelent, hogy Outcome az az eredmény, a Purpose az a miérted, az Action meg a tett.
Nagyon jól levezette a Tony, hogy először is, ha most vállalkozást akarsz csinálni, akkor milyen eredményeket akarsz elérni, mondjuk egy éven belül. Előveszed a kis papírt, meg ceruzát, és leírod, hogy egy éven belül el akarom érni, hogy a havi bevétel a vállalkozásból 200 ezer, vagy 300 ezer, vagy félmillió Ft. legyen.
Itt reális értékek között illik maradni, de tervezhetsz 10-20 millió Ft-ot is, ha van egy ütős üzleti terved, ami ezt mind bebizonyítja. Ez az Outcome. Szépen leírod, hogy mit akarsz elérni, és utána jön a „P” a Purpose, az a miért, és ezt még a Tony-tól tanultam anno, hogy a miért az nagyon fontos. A miért a Purpose az az Action, a tettek előtt van, és az tök fontos.
Nem először tettek vannak, utána kitalálod, hogy miért csinálod. Hanem először tisztában kell azzal lenned, hogy miért csinálod, mi a Purpose-d, a miérted. Mert ez lesz az az egyetlen egy dolog az egész életedben, és az egész vállalkozásodban, ami ezt előre fogja hajtani és akármilyen akadályokkal találkozol, mert amúgy fogsz találkozni rengeteg akadállyal és nagyon-nagyon sok problémával, ez a miérted lesz az, ami át fog téged ezen lendíteni.
Természetesen ezt nem tudom olyan jól elmagyarázni, mint, ahogy Tony elmagyarázta, de majd fogok erről is többfajta bejelentkezést csinálni, többfajta videót, mert szerintem ez az egyetlen egy dolog, ami számít az életben. Ha megkérdeznéd, hogy hé, Anita mi az az egy dolog, ami a sikerhez kell, ha csak egyetlen egy dolog lenne, amit mondhatnék, az az lenne, tudd a miértedet. Ennyi.
Tudd azt, hogy miért csinálod. Mert ha nem tudod, akkor nem fogsz felkelni reggel, akkor nem fogod belerakni a munkát, akkor nem fogod kiállni azt a rengeteg fájdalmat, amin keresztül kell menned a sikerhez vezető úton. A miértedet, azt nagyon-nagyon kell tudni.
Ha esetleg még nem tudnád a miértedet, és hogy hogyan fedezheted fel, abba most nem mennék bele, de rettentő sok stratégia és eszköz van arra, hogy a mi miértünket felfedjük, mert neked is van és nekem is van és mindenkinek van, mivel ez a legbelső vágyunk általában. Az OPA-rendszer, amiről meséltem Tony-tól, az utolsó az Action.
Ha megvan az eredmény, megvan az, hogy miért csinálod utána végül is más dolgod nincsen, hanem leírni, hogy figyi, ezt, meg ezt, meg ezt kell hozzá csinálnom. Ennyi. Ez ilyen egyszerű „A” pontból eljutsz a „B”-be és akkor már csak a tetteket kell csinálnod. Ez tényleg nagyon-nagyon jó rendszer és lehet, hogy nem tudtam olyan jól előadni 5 perc alatt, de hogyha erről több információra van, szükséged tudom ajánlani Tony-t.
9. Network
Az utolsó pontunkhoz érkeztünk kedves hallgató. Az utolsó pontnál bajban voltam, hogy mi legyen, mert több, mint 100 pont van ahhoz, hogy mi kell egy sikeres vállalkozás beindításához. Én most 9-et itt kiragadtam, a 9 legszimpatikusabbat, a mai napon, ami egy szép, napos nyári nap.
Ezért a következő pont egy ilyen nyári napos tevékenység, ha az ember szeret sokat kint lenni a szabadban. Ez pedig a networking.
Nem csak szemináriumokon lehet ismerkedni, nem csak egy zárt szobában, ahol tréning van vagy egy előadás. Nem csak ott lehet ismerkedni, nem csak a munkahelyen lehet, a négy fal között ismerkedni, hanem akárhol.
Ezzel nekem is rettentő sok gondom van, mert bár elég extrovertált vagyok, elég könnyen tudom az emberekkel felvenni a kapcsolatot, az összejöveteleken még mindig rettentő feszült vagyok. Annak ellenére, hogy rettentő sokat dolgozom azon, hogy ez ne így legyen.
Ha elmész étterembe, ha elmész kirándulni, ha elmentek nyaralni, ha buszon ültök, vonaton, repülőgépen ültök, mindig meg kell próbálni megszólítani idegen embereket. Elbeszélgetni velük, gyerekek, mert soha nem tudjátok, hogy kikkel fogtok találkozni.
Ne legyünk érdekemberek, de nem azt kell mindig nézni, hogy ők hogy tudnak neked segíteni. Soha nem tudod, hogy Te kinek tudsz segíteni, Te milyen emberekkel találkozol, mert csak azt nézni, hogy neked mi a jó, neked mire van szükséged. Az nagyon kontra produktív és abból nem igazán lesz hosszú távon hasznod.
Minden fajta univerzális törvénnyel most már bizonyították és ki tudták mutatni, tehát nemcsak a levegőbe beszélek. Mindenhol ismerkedni kell. Nem azzal a szándékkal, hogy ők hogy tudnak neked segíteni, a legelején, hanem először Te hogyan tudod őket szolgálni, Te hogy tudod őket kisegíteni, Te milyen hasznukra válnál nekik.
Aztán a többi majd jönni fog magától úgyis, hogyha már beszélgetésbe elegyedtetek. És itt meg szeretném jegyezni, ennél az utolsó pontnál, hogy egy vállalkozást kiépíteni egyedül nem megy, mindenképp szükséged van emberekre.
Ha komolyan gondolod a sikert, és tényleg egy vadász vagy, tényleg egy ragadozó vagy, akkor bizony a networking, és az, hogy minél több embert ismerj meg és minél több emberrel menj bele beszélgetésbe, és minél több kapcsolatot tudj kiépíteni egy elengedhetetlen része.
Hiszen egy vállalkozást egyedül nem tudsz felépíteni. Egy sikeres vállalkozás kiépítéséhez emberekre van szükséged. Mi történik, ha nem ismered ezeket az embereket, akkor nem tudnak neked segíteni, igaz? Akkor nem jutunk egyről a kettőre, még kettőről a háromra sem, igaz? Ne féljünk ismerkedni és ezzel szeretném zárni, hogy ne féljünk ismerkedni.