Dávid Bence a Kollektív Marketing megalapítója és küldetése, hogy kis-és középvállalkozásoknak segítsen marketing tevékenységük lebonyolításában.
Szia Bence!
Helló, sziasztok!
Ez egy nagyon spontán interjú lesz, most mivel egy órával ezelőtt beszéltük meg kb., hogy csinálunk egy interjút közösen. Igaz?
Igen-igen.
Általában már jól bejáratott vállalkozókkal beszélgetek az interjúimban, de most úgy gondolom fontos az is, hogy a hallgatóság újoncok véleményét és tapasztalatait is ugyanúgy megkapja.
Éppen ezért veled nem nagyon szeretnék abba belemenni, hogy mitől sikeres egy vállalkozás és, hogy mi a sikeres vállalkozó ismérve, hanem inkább csak egy dumálgatós kötetlen beszélgetős, de legfőképp sztorizgatós interjút szeretnék veled lefolytatni, hogyha ez neked megfelel.
Benne vagyok.
Szupi, akkor kezdjük is rögtön a történeteddel. Kíváncsiak lennénk a hátteredre, hogy mit csináltál a vállalkozásod elindítása előtt, de legfőképp arra, hogy mi vitt rá arra, hogy elhagyd az alkalmazotti világot és vállalkozásba kezdjél. Tényleg sztorizgatás…
Értem… Én igazából borász szakon végeztem, szóval én borász vagyok és már rengeteg helyen dolgoztam anno, főborászként is, pincemunkásként is, eladóként is. Előtte meg végig jártam én is, mint minden fiatal a gyári munkákat, a szórólapozást.
Egyre jobban rákezdtem eszmélni, hogy én ezeket unom és, hogy sokkal többre vagyok képes. Tudod, amikor vagy valahol, és telik az idő és akkor úgy érzed magad, hogy hát most máshol lennél akkor sokkal többre tudnád vinni a dolgokat. És akkor ez már annyira úgymond kijött belőlem, hogy szép lassan otthagytam a munkahelyeket, és akkor elkezdtem gondolkozni, hogy hogyan tudnék jobban kiteljesedni.
Na, ezután jött az életembe egy nagyobb váltás szinte egy 180 fokos. Megismertem Anthony Robbins-t. Ő egy nagyon híres amerikai life coach és akkor belementem a személyiségfejlesztés világába. Aztán kimentem Londonba és eközben én már végig a marketinget tanultam, mivel én life coaching-al akartam foglalkozni és mondom, hogyha engem senki sem marketinggel nem fognak megismerni.
Szóval már most 7 éve, hogy tanulom a marketinget. Kimentem Londonba, mondjuk ott vissza mentem az alkalmazotti részbe, gyárba, kaszinóba dolgoztam, de ott is dolgoztam kint már, mint marketing menedzser két cégnél.
Aztán meg hazajöttem Magyarországra és Pesten gondoltam, hogy elindítom ismét az életemet, 3 hónap alatt volt 8 munkahelyem, mindegyiket otthagytam egy-két hét után. Azután meg rájöttem, hogy miért ne csinálhatnám nagyban ezt a marketinget és akkor így jött ez a Kollektív Marketing ötlet és akkor most itt vagyok.
És mennyi ideig voltál kint Angliában, mert hallottam, hogy nagyon-nagyon sok magyar fiatal kimegy Angliába dolgozni?
Én két évet voltam kint, bár úgy, hogy kint voltam másfél évig, aztán hazajöttem egy 10 hónapra, aztán kimentem egy fél évre. Sokan vannak kint nagyon. Most azt mondják, hogy egy olyan 400 ezer fiatal van kint, de igazából sokan csak a pénz miatt mennek ki.
Ez annyira nem jó, mert elkezdenek keresni-keresni és aztán pedig rájönnek, hogy hiányzik nekik valami, a pénz nem tudja őket boldogítani és aztán hazajönnek. Ez akár lehet egy két hetes időtáv is szóval, akik azért mennek ki Angliába vagy bárhova, hogy fejlődjenek, kalandozzanak, világot lássanak az sokkal hosszabbtávú ez a projekt nekik.
Én azért mentem ki, hogy tágítsam a komfortzónámat, nem az anyagiak voltak a cél, persze benne volt ez is, mert enni kell, de sokkal jobb, hogyha így a világszemléletünket tágítjuk ki.

Ez igaz… Azt mondtad, hogy 400 ezer fiatal, 400 ezer magyarra gondoltál?
Igen akörül lehet, igazából 500 ezer van hivatalosan, de tudod, valaki kimegy, beregisztrálja magát és lehet, hogy két hét után hazajön, ugyanúgy benne marad a regisztrációja a rendszerben. Mindenféle felmérésekből én úgy hallottam, hogy 400 ezer magyar van odakint. Ami jó, ha nekik jó.
Tehát Te végül is 7 évig készültél arra, hogy elkezded a saját vállalkozásodat úgymond, 7 év munkája előzi meg azt, hogy Te elérkeztél arra a pontra, hogy oké most már eleget tudok, most akkor elkezdem a saját vállalkozásom.
Igen, de ez nem volt tudatos szóval én csak marketingeztem magamnak, meg egy csomó ismerősömnek, már, mint segítettem a vállalkozásába, ötleteket mondtam és mindenki mondta, hogy milyen klassz.
Egyszer csak megfogalmazódott bennem, hogy ezt tényleg miért ne csinálhatnám nagyban, aztán így kéne egy név. Ezen nagyon sokat gondolkoztam, és akkor mivel mindenképp emberpárti vagyok, meg imádok kommunikálni és szeretem az embereket, szeretek velük dolgozni, így jött ez a kollektív név.
Ez végül is azt is takarja, hogy pl. van egy ügyfelem, a legelső ügyfelem még mindig kommunikálunk, meg segítek neki mindenben, szóval én támogatom mindenhogyan az ügyfeleimet, egy jó idő után is szóval nem az van, hogy megvan a konzultáció, meg a hivatalos rész aztán, pedig szia-szia, hanem egy csomó ügyfelemmel már-már nagyon jó baráti kapcsolatot ápolok.
Nekem direkt az volt a célom, hogy így sokkal egyszerűbb a munka is, hogyha sokkal kötetlenebb a kapcsolat is a két ember között. Persze ez nem mindig jön össze és ezzel nincs is semmi gond. Persze itt az üzleti rész az első, de az csak hab a tortán, ha aztán egy jobb kapcsolat is kialakul.
Igen, pont azt akartam kérdezni, hogy mi az, ami nehéz az elején? Tehát rengetegen vannak, akik, alkalmazottak és gondolkoznak azon, hogy vállalkozást nyitnak, de valami vissza tartja őket, ugye ez a félsz. Volt-e neked az elején olyan, hogy ez a félsz benned volt-e, hogy á mégsem kezdem el, mert mi van, hogyha ez lesz vagy az lesz, mi van, hogyha nem sikerül és ezen hogyan tudtál átlendülni?
Igazából már akkora nagy volt bennem úgymond a fájdalom eziránt, hogy nagyon nagy félsz nem volt bennem. Szóval úgy voltam vele, hogy nekivágok és nincs más lehetőség.
Amikor Londonba kimentem akkor is csak úgy volt bennem egy ilyen nagy bizonyosság, hogy kimegyek és sikerüli fog. Ott sikerült olyan dolgokat, jókat, rosszakat átélnem, hogy azok olyan referenciát adtak nekem az életben, hogy úgymond tényleg, hogy nincs lehetetlen és valamire fókuszálunk és megyünk arrafelé akkor biztos, hogy sikerülhet és én így álltam hozzá és nem is gondoltam arra, hogy ez lehetne másképp, hogy nekem ez nem jön össze.
Persze benne volt, de tényleg fel sem merült, hogy hát akkor két hét után hagyom, vagy egy hónap után. Szóval én csinálni fogom, ameddig van ügyfelem szerencsére meg vannak velem elégedve és ez nekem nagyon fontos.
Nagyon örülök, hogy úgymond ilyen rövid idő alatt most már azért jó kis ügyféltáborom lett, meg keresnek, meg írnak, hogy tök jó szóval ez egy eszméletlen érzés. Szóval végül is nagyon jól kijött minden, jobban, mint gondoltam volna.
Mondtad, hogy elkezdted az önfejlesztéssel foglalkozni, Tony Robbins-t nagyon sokan ismerik, még Magyarországon is. Mennyiben segített Téged az önfejlesztés pl. abban, hogy ki tudd építeni a vállalkozásodat?
Mindenben segített. Szóval itt most kezdeném azzal, hogy előtte egy kis magamnak való voltam úgymond, és akkor sikerült kihoznom magamból mindent. Elkezdtem élni, teljes mértékben. Ki mertem magam mellett állni, lettek barátaim, elmertem menni minden felé, szóval tényleg, mint hogyha…
Van egy fekete-fehér képernyő és egyszer csak beszínesedik, ezt jelentette nekem ez a személyiségfejlesztés. A vállalkozásban is nagyon sokat segített, mert ugye tényleg, amiket így elértem a személyiségfejlesztés által adott egy olyan referenciát, hogy „mi az, hogy lehetetlen?” Meg, hogy képes is vagyok mindenre, meg ez nagyon jól jön az ügyfeleknél is.
Kis-és középvállalkozásokkal foglalkozom, és nagyon sokszor van olyan, hogy mondják, hogy kéne csinálni, meg hasonló dolgok, de szerencsére így tudom őket motiválni és ezért is nagyon hálásak nekem, hogy adok nekik egy plusz energiát egy töltetet, hogy csinálni kell menni, kell.
Szerintem így ezzel is kitűnök egy kicsit a konkurenciától, hogy én egy kicsit a személyiségfejlesztést is beleviszem a marketingezésbe, meg a sales-be is. De hálásak és jó, meg élvezzük, ugye legalább fejlődünk így is.
Nagyon érdekesnek találtam, amit mondtál az elején azzal kapcsolatban, hogy régen… hogy is fejezted ki magad?… Régen nem mertél semmit sem csinálni, régen olyan kis magadnak való voltál.
Igen, akinek nincsenek barátai, bemegy az iskolába, leül hátra a padba, fel ne szólítsák, fejét legubbasztja, igen régen ilyen voltam, de azóta eléggé megváltoztam. Ha most találkoznék az akkori énemmel, akkor szerintem magamra sem ismernék. Ki vagy te? J
Igen, ezzel szerintem nagyon sokan a hallgatóság közül is tudnak azonosulni. Ezt egy felettébb érdekes témának is tartom, mert én is ugyanilyen voltam. Tehát én ezt úgy hívom, hogy kisebbségi komplexus. Én személy szerint, mint szerintem nagyon sok más ember kisebbségi komplexusban szenvedtem régebben és szerintem a kisebbségi komplexus lehet nagyon-nagyon magas, nagyon kifejlett, amikor tényleg az ember meg sem mer szólalni vagy lehet ilyen nagyon-nagyon alap, hogy pl. egy-két dolgot azért nem mer megcsinálni, mert egy kicsit szégyenlős.
De nekem egy rettentően nagy kisebbségi komplexusom volt. Ezen, ahogy Te mondtad, ahogy leírtad tök tetszett, a személyi fejlődés, az önfejlesztés nagyon-nagyon sokat tudott segíteni. Miben nyilvánult meg nálad ez a változás? Tudnál esetleg erről egy picit beszélni nekünk?
Persze, sokkal jobban kinyíltam a világ felé, az emberek felé és rájöttem, hogyha kommunikálok, meg ismerkedek, akkor egyrészt sokkal jobb lesz nekem, színesebb lesz az életem meg több lesz a kapcsolatom. Szóval először ezt kezdtem el, hogy minél több ember magam köré vonzok, ami későbbiekben volt egy kis úgymond negatív hatása, de nem nagyon szoktam ilyet mondani, hogy negatív dolog, inkább jó tapasztalatszerzés volt, hogy azért ne bízzunk meg mindenkiben.
Tök jó, ha ismerünk sok embert, de azért legyen 3 méter távolság. Szóval először is ez, a kapcsolatteremtés, másrészt meg tényleg, hogy így szép lassan apró kis dolgokkal referenciákat szereztem magamnak, tudod, amikor elkezdesz valami kis dolgot, és ha ezt meg tudod csinálni, akkor azt is meg tudod csinálni.
Akkor ez egy láncfolyamat volt, és lettek apró kis munkáim, persze szórólapozástól kezdtem el, aztán gyári munka, persze aztán már Londonba kijutottam egy kaszinóba, ez egy elég jó kis lépcsőzetes dolog volt, ami tele van izgalmakkal, vagyis tele volt.
Így visszanézve az életemre úgy nézem, mintha egy filmet néznék, minden ilyesmi dolog megtörtént, hogy van egy kis városi gyerek, élte a kis életét borászként, ki akart törni, úgy ahogy sikerült is neki, ki ment Londonba, személyiségfejlesztéssel kezdett el foglalkozni, előadásokat is tartott, aztán pedig csinált egy vállalkozást. Persze még csak most kezdődik minden, ez még egy nagy kaland lesz.
Melyik városban születtél?
Egerben.
Most ott élsz?
Most Eger és Pest között ingázom, de most majd Pestre visszaköltözöm.
Milyen önfejlesztési technikákat használtál? Hogyan fejlesztetted önmagadat?
Először is, ami a legmeghatározóbb volt nekem az… én nagyon spirituális személy vagyok és a meditáció az nekem nagyon sokat segített, hogy kicsit letisztuljon az elmém, hogy magamra találjak, de ugye nem mindenki ilyen spirituális és nem mindenki csinálja ezt.
Ezen kívül még nagyon sokszor használtam megerősítéseket. Összeírtam magamban, hogy ki vagyok, mi vagyok, mikre vagyok képes és meghatároztam a céljaimat. Ez volt a legelső és a legfontosabb dolog végül is, hogy célokat tűztem ki magamnak, hogy lássam, merre tartsak. Meg ami még érdekes, hogy egy csomó szót kiszedtem a szótáramból és más szavakkal helyettesítettem.
Akkor teljesen máshogy jöttek le a dolgok, meg a tapasztalatok, mert más szavakat használtam, más tapasztalatokat szereztem, mivel más gondolatok jöttek szóval hihetetlen volt. Tudod, amikor hallasz ilyeneket, hogy á tök jó vele megtörtént, de én?? És akkor hirtelen megtörténik veled is. Persze ez idő… ez azért 2-3 évbe beletelt, mire teljesen jól lettem.
Szóval ez nem csak úgy hirtelen jött, hogy elkezdtem a személyiségfejlesztéssel foglalkozni és ta-damm akkor most már jól is vagyunk jött egy Dzsinn. Nem. Azért ez 3 év volt és minden reggel még most is, ez egy nagyon jó gyakorlat, ez a kis rituálém reggel, hogy hallgatok Anthony Robbins-t, Eckhart Tolle-t motivációs videókat szóval nekem minden reggelem így telik, már 7 éve.
Ezt sosem hagynám ki, bárhol vagyok, mindig keresek egy kis wifi-t, vagy valami hasonlót, hogy ezeket meg tudjam nézni és így tök jó energikusan indul az egész napom. Még annyit akartam mondani, hogy ugye mindenki más személyiség, mindenkinek már jön be és próbálgatni kell, hogy kinek mi jön be.
Ez olyan, hogy elmész, egy étterembe látsz, egy nagyon nagy asztalt sok étellel ki kell próbálni mindet, hogy melyik lesz a kedvenced, sosem lehet előre tudni, főleg hogyha nem is kóstoltad őket, akkor meg fogalmad sincs, hogy milyen ízük lehet. Kipróbálod, megkóstolod, ha bejön, akkor azt alkalmazod, ha nem akkor mész tovább rengeteg sok lehetőség van erre, még ezt akartam így elmondani.
Most hogy már itt vagy velünk ebben az interjúban akkor kicsit beszélhetünk esetleg a marketingről. Mivel Te ebben egész jól kiismered magadat. Kezdő vállalkozóknak mi a legfontosabb, amit csinálhatnak annak érdekében, hogy hamarabb megismerjék őket, hogy jobb marketinget tudjanak csinálni a legelején kevés pénzből. Mert természetesen azok az emberek, akik csak most kezdik, általában kevés pénzük van, ha egyáltalán van valamennyi is. Tehát mi lenne neked a tanácsod ezeknek az embereknek?
Először is úgy kezdjék el, hogy ők akarják csinálni szóval, hogy higgyék is el, hogy sikerülni fog. Mostanában rengeteg ember megkérdezte, hogy akar ilyet, akar olyan vállalkozást, mit csináljon, mert ő is meg csinálta és neki sikerült, meg neki is van 2 háza meg 6 tevéje és, de jó neki és akkor nem…

Először tudatosítani kell magába, hogy én azért akarok vállalkozást csinálni, mert én akarom csinálni és magamtól akarom csinálni, és nem azért, mert más sikeres lett, hanem, én sikeres akarok lenni. Azt vettem észre, hogy sokan azért kezdik el, mert valaki elkezdte és oké azért kezdte el, mert lehet, hogy annak az az ő útja, de lehet, hogy a tiéd.
Aki irigykedik, annak lehet, hogy az nem az ő útja szóval át kell fontolni ezt a dolgot. Hogyha már eljutott odáig, hogy tényleg akar egy vállalkozást és ezentúl nem dolgozni akar, hanem egy szenvedélyét kiélni, és természetesen, hogy nagyon jó költségvetésbe legyen fontos, hogy elinduljon és az online világ egy eszméletlen nagy lehetőséget ad.
Szoktam mondani minden ügyfelemnek, hogy minimum 3 csatornán legyenek rajta, lehet Facebook, Instagram, Twitter, Youtube, mert ha minél több helyen ott vagyunk, akkor nagyobb az esély, hogy ránk találjanak. És amíg nem tudják az emberek, hogy mivel foglalkozunk, addig nem fognak odajönni hozzánk ezért is nagyon-nagyon lényeges ez.
Másrészt az, hogy a hiedelmeket, azokat ki kell venni, hogy ó csak a pénz csinál pénzt, ezek olyan korlátozó hiedelmek, hogyha valaki ilyesmiket gondol, az úgy el se kezdje. Mert simán el lehet ingyen is indítani egy ilyet, ingyen nagyon-nagyon kevés költségvetéssel. Szóval higgyen magába, tényleg akarja csinálni, legyen fenn minimum 3 csatornán és mindenképpen tűnjön ki a konkurencia közül.
Látok most a Facebookon is annyi hasonló hirdetést, és már kicsit rosszul vagyok tőlük, hogy nem igaz, hogy nem látják mennyire sablon szövegek és azokat nyomják folyamatosan. Nem. Tűnjön ki! Ha kitűnik, akkor sokkal jobban észre fogják venni.
Igen, de ezek inkább online vállalkozásokra vonatkoznak, és mondjuk, mit tanácsolnál egy törölköző kereskedőnek, tehát egy olyan embernek, akinek offline terméke van, kereskedik valamivel, ami egy fogható termék?
Mindenképp neki is azt üzenem, hogy tűnjön ki, nézze meg a konkurenciát, hogy más törölköző boltok hogyan csinálják, mit csinálnak, és aztán hozzon létre egy olyan filozófiát meg egy olyan küldetést a cégnek, amivel teljes mértékben ki fog tűnni.
Használjon olyan ingyenes marketing eszközöket, amivel ki fog tűnni, ez lehet akár kuponozás, blogolhat, csináljon videókat, rakjon fel olyan különleges képeket, amiket más nem, akár az internetre és oké ez lehet nem ingyenes, de akár postai úton is el lehet érni az embereket és az nagyon nem sok pénz a mai világban, hogy feladjon egy postai levelet.
Vannak olyan kreatív dolgok, amikkel mindig ki lehet tűnni ez, akár online és akár offline vállalkozásról beszélgetünk, és tényleg csak azok tudnak kitűnni, akik akarják. Mert akik akarnak sikeresek, lenni, azok gondolkodnak, kérdéseket tesznek fel magukban, és úgyis jönni fog rá a válasz.
Aki meg csak elkezdi azért, mert a barátnője is elkezdte, annak nem fognak jönni kérdések, mert neki mindegy, csak jól hangzik, hogy neki van egy vállalkozásom. És ez sajnos úgy veszem észre a mai világban, hogy divat lett ez is, hogy nem kicsit úgymond elviszi a média, hogy van egy vállalkozásom és akkor, jaj, de jó nekem és akkor milyen sikeres vagyok, pedig nem.
Még akkor is, ha nem termel semmifajta profitot?
Igen, de van egy vállalkozásom és híres vagyok, meg tök jó, meg menő. Ez a lényeg, szóval hihetetlen. De ezzel persze nincsen semmi gond, mert nem hiába hozta eléjük ezt a választást az élet, ebből tanulnak, tapasztalnak, lehet, hogy ez valamiért kell nekik, ezt majd ők tudják, meg az élet.
De inkább azokra koncentráljak, akik tényleg akarják, meg szívből akarják csinálni a vállalkozást, mert abban van a jövő, meg ugye hosszú távra kell gondolkodni, ezt mindenkinek elmondom, hogy csináljanak mindig egy hetes, egy hónapos vagy akár féléves marketing tervet, hogy mikor mit akarnak csinálni.
Ne az legyen, hogy felkelünk reggel és akkor, huh, hétfő van akkor mit csináljak ma, hogy jobban menjen a vállalkozásom. Ezt tudni kell, mert tudatosan kell csinálni a vállalkozást, mert a vállalkozásnál is bejöhetnek olyan dolgok, meg akár negatív körülmények, amiket ki kell védeni, és hogyha nem tudatosan csináljuk a dolgainkat, akkor még gondolkozni is, hogy hogyan vigyük feljebb a vállalkozásunkat, még a támadásokat is visszaverni, szóval az már nem annyira egyszerű.
Igen ez a tudatos vállalkozás ez tök tetszik ez a kifejezés. Gondolod, hogy sokan vannak úgy Magyarországon, akik csak úgy nekivágnak egy vállalkozásnak semmifajta felkészülés, semmifajta üzleti terv, tehát úgymond majdnem, hogy tudattalanul? Te neked ezzel mi a tapasztalatod?
Igen, igazából vannak, én mostanában főleg MLM rendszerekkel foglalkozom, és ott tapasztalok nagyon sok ilyet, hogy belépnek emberek és akkor rám írnak, hogy tök jó az oldalad Bence és most kezdtem egy XY MLM-et és hogy csináljam, mint csináljam.
Akkor mondom ez tök jó, de mondom, ha valamit szeretnél csinálni, akkor miért nem néztél előtte utána? Jó ezt így magamba mondom, mert persze nem mondhatom ezt neki, meg nem akarom megbántani. Szóval semmi felkészültség nincs, jól hangzik, szabadabb élet, több pénz, persze ez mind lehetséges, én azt mondom, hogy egy vállalkozás sem lehet lehúzás.
Semmi se lehet lehúzás, hogyha valaki csinálja rendesen. De hogyha nem csinálja, rendesen csak jól hangzik, akkor lehúzás persze, belefektetsz egy csomó pénzt, nem jön vissza, mert nem foglalkozol vele, vagy nem tudsz vele foglalkozni. Ilyenkor nem az emberbe van a hiba, nem az ember a hülye, hanem a tudásába van a hiba.
A tudásán meg lehet változtatni, hogyha akar fejlődni. És itt jön megint az, hogyha akarja csinálni, akkor fog fejlődni és akkor lesz siker, hogyha nem akarja csinálni ő maga, akkor nem, lesz fejlődés, akkor nem fog gondolkodni ezen, ezért is nagyon fontos, hogy ő akarja csinálni és tényleg utána nézzen a dolgoknak, hogy hogy működik.
Mert emberek vagyunk, annyi új dolog bejön a világba, hogy fogalmunk sincsen, meg ugye amilyen gyorsan halad hihetetlen. Ezzel nincs is semmi gond, követni kell a lépés vele, meg minden nap fejlődni, minden nap gyakorolni, fejleszteni magunkat, személyiségfejlesztés terén akár, marketing terén minden terén. Aki nem fejlődik, az meghal.
Érdekes az, amit mondtál erről, hogy félvállról veszik, mert ezzel amúgy én is sokat foglalkozom és már egy csomót beszéltem erről én is más videóimban meg online a blog-bejegyzéseimben, hogy nagyon-nagyon sok ember ott bukik bele a vállalkozáskezdésbe, hogy félvállról veszik, nem hisznek magukban és pont ezért ez egy ilyen ördögi kör.
Méghozzá ez úgy hangzik, hogy elkezded a vállalkozást, nem hiszel, vagy a termékben nem hiszel, vagy nem hiszel magadban és ezért, mivel nem nagyon bízol ebben, hogy sikerülni fog, nem hiszel benne, ezért kevesebb energiát és kevesebb munkát fogsz belerakni, tehát ez ugye egy következmény.
S, mivel kevesebb munkát raksz bele, ezért egyértelműen az eredmény is sokkal kevesebb lesz és sokkal gyérebb lesz. Amikor bezáródik a kör ugye egy kevés eredménnyel, egy alacsonyabb eredménnyel, akkor megszólal az agy, hogy aha, megmondtam, hogy neked nem fog összejönni, megmondtam, hogy te ehhez kevés vagy és akkor bezáródik a kör és én ezt hívom ördögi körnek.
Ha már alapban úgy indul el a vállalkozás, hogy uh, nem hiszek magamba, félvállról veszem, akkor alapban egy gyér következmény lesz és akkor az agy meg fogja neked mondai, na, látod Pistikém megmondtam, hogy ez neked nem való, menjél csak vissza a kis odúdba és csináld azt, amit eddig is csináltál és adjad fel az álmaidat, és vállalkozással kapcsolatos terveidet.
Szerintem ez tök fontos, hogy ez tudatosuljon az emberekbe, amit ugye Te is mondtál, hogy ne vegyék félvállról azt az üzletet, hogy rakják bele a munkát, ahogy Te is mondtad, mindennap önfejlesztés. És ugye a mindennapi önfejlesztés alatt én speciel nem azt értem csak, hogy uh, motiváció, meg Tony Robbins, meg mit tudom én mi, hanem ugyanúgy marketing tanulás, eladás tanulás, önfejlesztés, pszichológia, önmagadat megismerd, célkitűzés.
Ki, milyen tudásszintről indul, onnan elindulni és mindenfajta területen, ami fontos egy vállalkozó életébe, fejleszteni magadat nap, mint nap, hogy ne vegyed fél vállról, se a vállalkozásodat, se az életedet, mert ha félvállról veszed, nem rakod bele a munkát és kudarcot fogsz vallani. Ez evidens. Ez az ördögi kör.
Ez egy nagy kaland! Persze, hogyha elkezdünk valamit és nem sikerül, akkor legalább tudjuk, hogy nincs dolgunk vele, és ha már ezt tudatosítják magukba, hogy tényleg nem akarják, és tényleg nem megy azzal nincsen semmi gond, mert tényleg nincsen kudarc csak tapasztalat.
Legalább tudom, hogy ezzel a területtel nem kell foglalkoznom, tök jó, legyen hálás érte, hogy erre rájött és ott van még 5 milliárd lehetőség az életben. Ilyenkor nem kell magunkba roskadni, hogy uh, ez nem ment, ebben rossz vagyok. Nem. Hát minden ember nem lehet mindenben jó. Sőt, csak pár dologban lehetünk teljesen kiválóak.
Ezt kell megtalálni, ne a középutat válasszuk, ne azokat, amik túl biztonságosak. Szerintem itt az egész arról szól, a személyiségfejlesztés a marketing is meg a vállalkozói lét, inkább úgy mondom, hogy kilépjünk a komfortzónánkból és tényleg olyan területekre menjünk, amik még ismeretlenek és ott tényleg annyira tudunk fejlődni, hogy hihetetlen.
Ezáltal az a pompás, hogy tudunk fejlődni és, hogy másokat is tudunk fejleszteni, úgymond példát tudunk mutatni másoknak, hogy ha nekem sikerült, akkor, miért ne sikerülne neked is. Én így vagyok ezekkel, hogy végül is ezzel egy nagyon jó dolgot teszünk másokkal is, hogy bármi sikerülhet.
Most már tök elterelődött a téma úgymond abba az irányba, hogy hogyan találjuk meg azt, ami minket érdekel. Sok olyan emberrel beszélgetek én is, hogy mondják, hogy hú, Te Anita én tök vállalkoznék, meg tök utálom a munkahelyemet, mint hogyha a hátamat vernék, minden nap úgy megyek be az irodába dolgozni.
Én tudom, hogy tök jó üzletasszony lennék, vagy üzletember lennék, de nem tudom, hogy mit csináljak, már minden telítve van. A piac már telítve van, már minden termék ki lett találva, nem tudom, hogy mihez kezdjek, nincsen vállalkozási ötletem. El vannak akadva és itt nem tudnak továbblépni.
Szerintem azért is van ez én erre jó pár éve rájöttem, de főleg hónapja tudatosult bennem, hogy sok ember úgy van, hogy magamtól is lehetek sikeres, ha én itt vagyok, akkor biztos, hogy menni fog minden. Ez szerintem egy olyan tévhiedelem az emberekben, egy olyan korlátozó hiedelem, hogy emiatt is nem akarnak elindulni, mert nem szégyen a kapcsolatokra támaszkodni, egyedül én úgy vagyok vele, hogy az ember nem lehet sikeres.
Akár, ha nyitsz, egy boltot fel kell venned alkalmazottat, könyvelőt stb. szóval nem vagy egyedül. Itt is nagyon fontos, ha van valamilyen álmuk, és egyedül nem tudunk elindulni akkor semmi gond, nézzük meg, hogy milyen kapcsolataink vannak, és akkor támaszkodjunk rájuk az elején. Akár csak egy tanács erejéig, vagy akár, hogy segítsen elindítani az egész vállalkozásunkat, ne féljünk ettől.

Én úgy értettem, hogy amikor még nincs is vállalkozási ötlet, amikor csak ül az irodában és arról álmodozik, hogy kéne egy vállalkozást nyitni, de még azt sem tudja, hogy mi legyen az a vállalkozás.
Akkor már a következő lépést mondtam… Jöjjön rá, hogy miben jó, hogy miben a legjobb és foglalkozzon azzal, mert ha már arra úgy tud tekinteni, hogy az nem munka lenne, hanem tényleg a szenvedélye és imádja csinálni, az akár legyen főzés, akár legyen olvasás, szóval már mindenből lehet vállalkozást csinálni és mindenhez lehet kapcsolni mindent.
Jöjjön rá, hogy mit szeret csinálni, mi a szenvedélye és akkor induljon el abba az irányba. Pl. ha valaki szeret festeni, akkor az kezdje kicsiben, menjen ki parkokba, szép helyekre és akkor fessen, csináljon egy facebook oldalt, tegye fel a munkáit és akkor szép lassan kezdje el hirdetni meg promótálni magát, és ha tényleg jó, akkor meg fel is fognak rá figyelni.
Meg, ha tényleg élvezi.
Persze, és ez ennyire egyszerű, hogy… az a gond szerintem az emberekkel, hogy annyira mindent túlbonyolítanak, mert azt hiszik, hogy minden nehéz. Hogyha már ezt kimondjuk, hogy nehéz akkor már tényleg olyan gondolatokat hozunk saját magunkba, hogy akkor tényleg nehéz lesz, akkor már végül is ne is fogjon valaki bele, hogyha úgy áll hozzá, hogy ó ez nehéz, meg ezt nem lehet megcsinálni. Hogyne lehetne?
Mindent meg lehet csinálni, csak tényleg akarni kell, ha meg akarod, találsz rá utat, de hogyha nem sikerül, akkor semmi gond, akkor a nem a te utad és akkor nem akartad annyira, akkor meg semmi gond nincsen, keress egy másik utat.
Említetted, hogy hozzon létre Facebook oldalt. Tök sok olyan emberrel találkozom, akik most nyitnak vállalkozást, most kezdenek el vállalkozni és teljesen ódzkodnak az online médiától, az online marketingtől. Személy szerint nekem meggyőződésem, hogyha egy vállalkozást akarsz létrehozni 2017-ben Magyarországon, akkor az online marketing az elengedhetetlen dolog.
Nem is tudnék anélkül elképzelni egy új vállalkozást, hogy ne legyen minimum egy Facebook oldala, vagy hogyha mondjuk a Facebook nem passzol a branding-hez, márkához úgymond, akkor mit tudom én legalább egy weboldal képpel vagy valami leírás tényleg.
Igen. Én is nagyon sok embert ismerek, akik csinálnak egy éttermet, vagy valami hasonló vállalkozást és a Facebookon csak max. magánszemélyként vannak fent és úgy se nagyon aktívak. Igazából ezek az emberek nekem azt mondják, hogy nem szeretik, meg, hogy minek fent lenni, de nagyon is fontos.
Most volt utóbbi időben tényleg jó pár olyan boltos barátom, akik bezártak. Mondtam nekik, hogy csináljuk, meg segítek, meg kezdjük el és mondták, hogy nem nem… jó lesz így is. Persze nem azt mondom, hogy csak offline nem lehet siker, hogyha olyan helyen vagy, megtudod a célcsoportodat, tudod kik ők, tudod, hol találod meg őket, akkor menni fog természetesen…
Mondjuk Budapesten a Váci utcában, hogyha ott van egy boltod valószínűleg…
Hogyha olyan boltot nyitunk természetesen… Ilyenkor fel kell mérni, hogy mire van igény, ilyenkor nagyon esedékes egy piackutatás, mert ha most a Váci úton medvecsapdákat árusítunk az nem biztos, hogy sikeres lesz, de értem, hogy mondod.
Visszatérve erre, ez kritikus fontosságú, hogy online fent legyünk, mert tényleg most már minden online történik, legalábbis az esetek 90%-a és itt annyi embert tudunk elérni és gyorsan, az benne a legjobb és meg tudjuk könnyíteni a saját munkánkat.
Sokkal jobban tudjuk promótálni magunkat, sokkal jobban meg tud minket ismerni a nép, úgymond, mert jó, hogyha van, egy szórólap azokat már nem nagyon olvassák el az emberek.
Bedobják, a postaládába az ember kiveszi, és hogyha este nyársalnak, bográcsoznak akkor jó lesz tüzelőnek. Ezt vettem észre mostanában, hogy az esetek többségében inkább csak kidobják, de ott vagy interneten egy nagyon jó platformon és tök jó hitelesen felvázolja a cégét meg saját magát, és ha figyelemfelkeltő, akkor el fogják olvasni és akkor meg fogják ismerni, egy szórólap meg nem tud annyi mindent adni.
Így van, tehát végül is sok mindent meg tudtunk ma, hogy az önfejlesztés miért fontos a vállalkozás indításhoz és, hogy a marketingnél nem csak az offline, hanem az online marketing is ugyanolyan fontos. Még mielőtt elkezdenénk, a 60 másodperces kérdezz-feleleket előtte tudnál egy könyv ajánlást, vagy egy film ajánlást mondani kezdő vállalkozóknak?
Kezdő vállalkozóknak Wolf Gábor Kisvállalati Marketing Biblia, marketing kommandó, biztos sokan ismerik, és Anthony Robbins Határtalan siker. Az összes könyve egyébként…, szóval marketingeseknek ezt a kettőt ajánlom.
Határtalan siker. Az Anthony Robbins könyvek arról híresek, hogy ilyen 600-700 oldalasak, ez is egy ilyen nagyon vastag könyv, amit mondtál?
Ez csak olyan 200.