Egy vállalkozás elindulása: Mi történt miután felmondtam a munkahelyemen?

Korábban már írtam arról, hogy mi késztetett arra, hogy felmondjak két munkahelyen is és saját vállalkozás indításába fogjak. Mi volt az a fordulópont, ami átsegített engem ezen az óriási nagy döntésen? Minek kellett megtörténnie ahhoz, hogy aztán vegyem a bátorságot, besétáljak a főnököm irodájába és felmondjak.

Tehát igen, ez amolyan folyt. köv.

Miután felmondtam a munkahelyemen volt két hónap felmondási időm, amit le kellett töltsek. Ezért volt időm felkészülni arra, ami vár rám. Mondanom sem kell, elkezdtem készülni, tanulni, felkészülni az új vállalkozásra. Elkezdtünk rajta dolgozni úgy, mint az őrült ki letépte láncát, hiszen annyira óriási nagy volt bennem a félsz.

Hiszen mindig arra voltam tanítva, hogy tanulj jól, tanulj rendesen. Szerezz egy biztonságos munkahelyet, becsüld meg magadat, mert igazából nagy a bizonytalanság. Nincs pénz és holnap, holnapután, akármikor akár éhen is halhatsz.

Pont azért felmondani nekem iszonyat nehéz volt.

storytelling; történetmesélés

Sajátítsd el a történetmesélés tudományát!

Vásárold meg a könyvet ITT!

Akkoriban már csináltuk a párommal a Coala Trachten gyermekruha üzletet, de még nagyon gyerekcipőben járt. Habár a vállalkozás már megvolt, nem volt se rendszer, se ügyfélszolgálat, se vevők, se katalógus. Tehát végül is semmi.

Inkább csak egy ötlet volt, egy lehetőség. A páromnak anno volt ez mellett még egy másik vállalkozása, egy másik projektje. Szóval, ő nem nagyon ért rá ezzel foglalkozni.

Így az összes szabadidőmet ebben a két hónapban arra fordítottam, hogy igyekezzek egy üzleti tervet készíteni erre a vállalkozásra. Kiolvastam több könyvet, elmentem a gazdasági kamarába, és amit ott adtak mind átolvastam, kiírtam, összeírtam, áttanulmányoztam.

Mivel nekem gazdasági-számviteli végzettségem van, ezért megírtam hozzá a pénzügyi részt: a költségvetést. Adtam össze az adókat, tanulmányoztam az adókulcsokat, határokat, járulékokat és mindent teljesen leírtam és átgondoltam többször is.

Nagyon úgy nézett ki, hogy ez a vállalkozás működni fog.

De ha vállalkozó vagy, akkor gondolom tudod, hogy egy vállalkozás papíron szép és jó, de a valóságban nem úgy működik.

Rögtön jött is az első probléma. Ha igaz vállalkozó vagy, akkor van egy weboldalad. Mivel anno nem dobott éppen fel minket a pénz és egy weboldal készítése akár több százezer forintba is kerülhet, ami nekünk nem volt. Ezért elkezdtem tanulni, hogy hogyan kell egy alap weboldalt összedobni.

Elkezdtem HTML-t tanulni, aztán végül is azt hamar feladtam, mert rájöttem, hogy iszonyat nehéz és nagyon időigényes, ami nekünk nem volt. Ezért hallottam az egyik ismerősömtől egy programról, amit úgy hívtak, hogy Wix. A Wix egy havi előfizetéses program volt annak idején.

Kifizetsz 5-6 ezer forintot havonta, és egy óra alatt össze tudsz dobni egy hivatalos, gyönyörű szép weboldalat. Amit én meg is csináltam. Persze ezen később változtattunk, de ez már egy másik sztorinak a tartalma lesz.

Aztán utána rájöttünk, hogy ha el akarunk adni, akkor a vevőknek kell tudniuk, hogy milyen árucikkeink vannak. Ezért kell egy katalógus is.

Na, de a katalógusnak, annak szépen is kell kinézni, mert egy összehányt katalógussal nem sokra megy az ember. Igaz? Viszont egy katalógust megszerkeszteni megint nem pár forintba kerül, úgyhogy ezt is nekiálltam tanulmányozni, hogy hogyan lehet photoshop-pal katalógust szerkeszteni.

katalógus - vállalkozás

De persze egy katalógusba kellenek termékfotók, oda pedig kell megfelelő világítás, kamera, szerkesztés. Ezeknek mind-mind szépen utána olvastam. Hogyan lőjünk termékfotót, hogyan szerkesszük meg photoshop-ba, hogyan rakjuk össze a katalógust. Hol kell kinyomtatni a katalógust úgy, hogy olcsó legyen. Milyen színekkel kell kinyomtatni a katalógust, mit kell tartalmaznia egy katalógusnak stb.

Heteken át tartó kemény munka.

Néha hajnali egyig és kettőig fenn voltunk, ezen dolgoztunk, majd másnap ugyanúgy mentem dolgozni. Persze miután lejárt ez a két hónap, ez a munka még intenzívebbé vált.

Néha reggel hattól éjfélig csak ezeken dolgoztunk, és persze aztán jött a további probléma, a vevőszerzés. Miért? Amikor már nincs munkahelyed, de a számlák ugyanúgy jönnek, azokat valahogy ki kell fizetni. Ezen a ponton vált égetővé az eladás, az értékesítés és a vevőszerzés.

Szerencsére erre a pontra már volt egy működő weboldal, katalógus, egy üzleti terv és termékek. Úgyhogy végül is egyszerűen hangzik a képlet, nem volt más dolgunk, mint vevőt szerezni és eladni.

Épp ezért beültünk az autóba és végigkocsikáztunk egész Ausztrián, egész Bayern-t, Németországban, vevők után keresve. Itt egy óriási hibát követtünk el.

Bár én mindig mindennek utána nézek, de valahogyan elfelejtettem utána nézni annak, hogy hogyan működik a vevőszerzés. Nem tudom, hogy ti már próbáltátok-e így eladni, értékesíteni a portékáitokat, de hogyha próbáltátok már, akkor valószínűleg azt is tudjátok, hogy ez így nem működik, legalábbis hosszútávon biztos, hogy nem.

Persze próbál az ember előtte telefonon egyeztetni, általában a tulajdonos vagy nincs ott, vagy nem érdekli, vagy abszolút nem is ismer téged, ezért nem bízik meg benned.

Elfogadja a katalógust, de alig-alig fog rendelni, úgyhogy sajnos ez a taktika nem nagyon jött be. Mire rájöttünk, hogy segítségre van szükségünk. Hiszen ha mi nem tudjuk azt, hogy hogyan kell értékesíteni biztos, hogy vannak a világban olyan emberek, akik tudják és majd el is mondják nekünk.

Épp ezért kerestünk egy nagyon-nagyon jó mentort, egy angol úriembert, akit Rogernek hívtak. Ő segített helyrepofozni egy kicsit ezt az értékesítési részleget.

Rettentő sok nagyon jó és nagyon értékes információt adott nekünk. Nemrég írtam amúgy egy könyvet „Storytelling vállalkozóknak” címmel, és ezt Roger indította el bennem. Az egyik délután, amikor átjött hozzánk rögtön azzal indított, hogy:

What’s your narratives, kids?

Ami ugye azt jelenti, hogy:

Mi a cégtörténetetek, gyerekek?

Mi csak egymásra néztünk, pislogtunk, mert fogalmunk se volt arról, hogy mi az a cégtörténet. Amit egy kicsit érdekesnek találok. Mivel nemcsak kereskedelmi középiskolát végeztem, hanem gazdasági egyetemet is, ahol elvileg üzletet tanítanak és addig a napig nem hallottam arról, hogy storytelling, történetmesélés, narrative.

Persze utána bevontam ezt is az üzleti portfóliónkba és lázasan elkezdtem tanulni. Ennek a hatására sikerült megszerkeszteni a cégtörténetet, és megfelelő módon kommunikálni.

Soha nem felejtem el, amikor az első vevőnket megszereztük. Rengeteg probléma rögtön a nyakunkba omlott. Történt már veled olyan, hogy csinálsz egy projektet, legyen egy vállalkozás, vagy a cégen belül valami projekt és rengeteg időt, hónapokat beleölsz, és amikor már azt gondolod, hogy mindent tudsz, már mindenen keresztülmentél, már egyenesbe vagy, akkor beüt a krach és hirtelen rádöbbensz, hogy még csak elindultál. Még csak a legelején vagy.

Amikor bejött az első vevőnk és a számlázástól elkezdve az adózáson keresztül az áfáig, és hogy hogyan csomagoljuk, milyen biztosításokra van szükségünk, hogy milyen szállítmányozási céggel érdemes átküldeni, hogyan kezeljük a reklamációkat, hogyha hibás árut kapsz a beszerzőidtől, akkor azért ki fizet, hogyan, miért és ezeket mind-mind hogyan kell kezelni…

Ekkor döbbentünk rá, hogy még semmit se tudunk és sehol se tartunk. Azóta ezeket a felismerések folyamatosan életünk részei.

A tanulás sosem ér véget!

Voltak rettentő stresszes időszakok. Rá kellett jönni, hogy minden egyes országban más a kultúra, és azokat az embereket mind máshogy kell kezelni. A svájcinál, ha egy percet késik a megrendelés, akkor már veri az asztalt és le akarja vonni azokat a kötbéreket, amikbe még csak meg se egyeztetünk. Az olasz, hogyha azt mondja, fizet, akkor azt kb. 2-3 hónapon belül kell várni a pénzt.

És így szépen az évek alatt sikerült aztán úgy kiépíteni a vállalkozást, hogy ma már 9 országba szállítunk, büszkén mondhatom, de mégis azt mondanám, hogy az első 2 év volt az, ami nagyon-nagyon nehéz volt.

Voltak olyan pillanatok, olyan hónapok az életünkben, amikor nem tudtuk, hogy hogyan fizessük be a gázszámlát és nem éppen kellemes érzés… Nem tudom, hogy voltál-e már te ilyen szituációba?

És akkor mindig ott van az a lehetőség, mindig ott van az a kisördög, aki a füledbe súgja, hogy de visszamehetsz dolgozni… akár mikor találsz egy megfelelő, jól fizető állást…

És minden egyes alkalommal meg kellett hozni a döntés: NEM! Nincs visszaút! Hiszen voltam már ott, nem tetszett, folytatom, nem érdekel, hogy mi történik meg fogom csinálni.

És habár, akinek van vállalkozása tudja, hogy mekkora óriási sikerélmények és örömök vannak benne, amikor sikerülnek a dolgok és összejön egy-egy üzlet, de ugyanúgy azt is tudja, hogy mekkora nagy frusztráció egy vállalkozást kiépíteni és, hogy milyen pofonokat kaphat az ember közben.

Éppen ezért arra bíztatom az összes vállalkozót, hogy fejlessze magát.

Nem kell olyan extrémen csinálni, mint sokan, hogy még a kocsiból is ilyen önfejlesztési biznisz-marketing, üzletkötési stratégiák folynak, de napi félóra, egy óra olvasás csodákra képes.

Legyenek azok akár csak motivációs könyvek, mint pl. egy Robert Kiyosakitól a Gazdag papa, szegény papa.

storytelling; történetmesélés

Sajátítsd el a történetmesélés tudományát!

Vásárold meg a könyvet ITT!

Nem kell rögtön az üzletfejlesztésbe, a marketingstratégiába belemászni. Kis lépésekbe kell elkezdeni fejleszteni az elmédet és hidd el ezek a kis dolgok egy idő után be fognak érni.

Persze nálunk a mai napig nem ért véget ez az önfejlesztés, ez a fejlődés, mert a mai napig jönnek új problémák, jönnek új kihívások, amikkel még egyáltalán nem találkoztunk és pont, hogy ez a vállalkozásban a csoda, pont, hogy ez a vállalkozásfejlesztésben a csoda és ez teszi annyira érdekessé.

Mert nem kell azon gondolkodnod, hogy cégen belül hogyan léphetek fel a létrán, hogyan kaphatok előléptetést, hogyan lehetek én az új értékesítési manager, mert a saját vállalkozásod és te döntöd el, hogy mikor lépteted magad elő, te döntöd el, hogy hogyan fejlődsz, hogy hogyan fejlődik a vállalkozásod, hogy hogyan fejleszted a vállalkozásodat.

Tony Robbins szokta mondani, hogy a siker, az nagyon egyszerű, az mindössze attól függ, hogy mennyi energiát fektetsz bele és mennyire veszed magad komolyan.

Ez ugyanúgy van a cégen belül is, hogyha feljebb akarsz jutni, nincs más dolgod – gyerekek nincs más dolgod – csak saját magadat fejleszteni és többet tenni, mint amennyi a feladatköröd, egy idő után 1028%, hogy fel fognak rád figyelni és elő fognak léptetni.

Ez ugyanígy működik a vállalkozásban is. Ha vállalkozásod van, akkor nincs más dolgod, csak fejleszteni magadat. Hogyha az önfejlesztés – mert sajnos sok vállalkozónak ez nem egy bevett rutin – nem tartozik a mindennapjaidhoz, akkor én azt tanácsolnám, hogy kezdj el először motivációs könyvekkel.

Értsd meg az önfejlesztésnek az esszenciáját, a lényegét, hogy mennyire elengedhetetlen egy boldog, sikeres, kiegyensúlyozott élethez és majd utána pedig rátérhetsz az üzleti könyvekre, a vevőszerzésre, a vevőszolgálatra, a storytellingre, a marketingre, az üzleti tervre.

Az üzletnek még sok más rétege van, sokfajta oldala van és mindegyikhez tanulhatsz egy picit és évek alatt meg fogod látni… Mert ez nem olyan dolog, amit pár hét alatt meg lehet tanulni – amúgy sokan esnek ebbe a hibába – hogy van két hónapom és akkor én a nullából fel fogok építeni egy szuper vállalkozást. Persze, hogyha megvan a tudásod, a képességed, a tapasztalatod, akkor lehetséges. Hogyha tényleg nulláról kezdesz, akkor az esélytelen…

Hagyni kell időt annak, hogy beérjen a tudás, hagyni kell időt annak, hogy fel tudd magad tornászni egy olyan mentális szintre, hogy már nagyobb sikereket tudjál elérni.

Ez most egy sztori volt a fő cégünkről, amit a mai napig viszünk és vezetünk és fejlesztünk, és természetesen mindig jönnek vadonatúj problémák. Ez a gyönyör benne. Az elején még olyan problémák voltak, hogy hogyan kell egy vállalkozást elkezdeni, milyen jogi, adóvonzatai vannak, hol mit kell bejelenteni, mihez milyen intézmény tartozik.

Majd jött aztán az üzleti terv, azt hogy kell megcsinálni, majd a weboldal, a katalógus, a termékkínálat, az ármarketing, költségvetés, számvitel, majd jött a vevőszerzés, a csomagolás, a postázás, a reklamáció.

Majd pedig a bővülési folyamat: Az első alkalmazott, a delegálás, a hibák kiküszöbölése, illetve minimalizálása. Majd pedig a befektetők, a márkaépítés, a storytelling, új vevők, új beszerzők, új munkatársak és ez innen megy tovább és a határ az csakis a te elmédben van, azt csakis te tudod meghatározni.

A határ az a csillagos ég – így szokták mondani – de én mindig azt mondom, hogy a határ az a te elméd.

 Mert, amit el tudsz képzelni, azt meg is tudod valósítani.

Itt már majdnem bele is mennék a vízióba, hogy mennyire fontos az, amikor elkezdesz egy vállalkozást, hogy legyen exit (kilépési) stratégiád, ami azt jelenti, hogy úgy kell elkezdeni egy vállalkozást, hogy már az van az elmédben, hogy mi lesz a végkifejlet.

Hova akarod felfejleszteni azt a vállalkozást? Mit akarsz elérni azzal a vállalkozással? El akarod adni 5 év után, vagy át akarod adni a gyermekeidnek, vagy fel akarsz venni egy vadidegent, hogy ő vezesse helyetted és te elmehessél nyaralni Hawai-ra az életed végéig koktélokat kortyolgatni, mert ez is lehetséges számodra.

Lehetséges nekem, lehetséges neked, mert egy fantasztikus, lehetőségekkel teli társadalomban élünk mindegy, hogy mit mond a tévé, a politika, a hírek, a haverjaid… duma! Az igazság az, hogy neked minden lehetséges. Csak meg kell álmodnod, hinned kell benne, majd tenni, tenni és tenni kell érte.

Csatolakozz a Facebook oldalunkhoz:

Ajándék önfejlesztő eBook

KÉRD az AJÁNDÉK önfejlesztő eBook sorozatot INGYEN most:

Évek alatt összegyűjtött abszolút hihetetlen tippekkel és trükkökkel az önfejlesztés területéről, melyekkel garantáltan maradandó változást érsz el életedben. FOGADD NAGY SZERETETTEL.

Andrade Anita

A szerző

Andrade G. ANITA
Önfejlesztő tréner és EREDMÉNY COACH

További részletek >>

© Copyright  2020-2022   |   Andrade Anita by SikerGuru    |   Adatkezelési szabályzat    |   Általános felhasználási feltételek 
 Minden jog fenntartva   |   Email: anita@siker.guru